18 settembre 2007

Sclariments

O ai simpri dit che chest blog al è stât creât par fevelâ de mês robis, ma ancje par un san dibatiment. Par chest no mi displâs se la int achì e à voie di confrontâsi come che al è sucedût cualchi zornade indaûr. Jo no soi jentrât tal mert de cuestion, ancje parcè che no ai elements par lâ a fonts tal discors, ma mi interesse di capî e sintî la vôs di ducj. Mi è rivade une mail di Adriano Ceschia, clamât in cause plui voltis, che o publichi achì di sot. Prin di lassâus a la leture, o consei pal ben des personis coivoltis, di cjapâ contat personalmentri tra di lôr, se a àn voie: tantis voltis a cuatri voi si sclarisissi miôr soredut par cuestions cussì specifichis che a rivuardin tancj fats passâts e i rapuarts tra lis personis.
Dit chest, ve chi la mail di Adrian Cescje.

Tai dîs passâts e je stade une polemiche tra Alberto di Caporiacco e Luca Peresson vignude fûr di une precisazion di Peresson suntun scrit di di Caporiacco, che mi clamave in cause. Si tratave dal rûl che o varès vût jo, e cun mê il Moviment Friûl, inte vicende de leç regjonâl in discussion pe lenghe furlane.
Al è just che o fasi cualchi precisazion.
O scomenci cul dî che jo o soi stât, o soi e o resti un responsabil politic dal Mf, ma cuant che o jerin membri dal Olf dal 1996 al 2005 e cumò che o jeri e o soi membri de Comission pai obietîfs didatics dal Arlef, non jeri e no soi dentri in chei orghins parcè che o rapresenti il Mf. Che o vedi vude pocje o tante part intes sieltis de politiche linguistiche pe lenghe furlane (e indi ai vude tante, lu dîs propit cence modestie), no pues dî che i risultâts de mê azion a son di atribuî al Mf come che impen si podarès atribuî a un partît la presentazion di une propueste di leç sô intun consei regjonâl. Intun altri significât al è merit dal Mf ce che al è sucedût in chescj agns intor de lenghe furlane. Fint a ducj i agns 80 il Mf al à lotât bessôl tant che fuarce politiche pe afermazion istituzionâl de lenghe furlane, presentant propueste di leç (refudade dal consei regjonâl di in chê volte!) e cjapant sù desinis di miârs di firmis in ogni contrade dal Friûl, e al so interni al à elaborade une strategjie di intervent cul definî chei ponts che po a distance di agns a son deventâts i ponts di fonde de leç 15/99 (la prime formulazion de leç e à la firme di Adrian Cescje, passade po a Fontanin president de Regjon tal 1993 e a Cecot par che le fasessin lâ indenant) e la propueste di leç de Comission pai obietîfs didatics dal Arlef dal 2006. Cemût mai? Parcè che Adrian Cescje, che o soi jo, ju veve pensâts e fats deventâ patrimoni de politiche dal Mf tai agns 70 e 80, e simpri Adrian Cescje al à continuât a proponiju ancje daspò dal ritîr dal Mf tal 1992 in dutis lis sedis dulà che al jere presint, e a domandâ che altris personis di buine volontât e che a amin la nestre lenghe ju presentassin tant che se a fossin robe lôr. Chest al significhe che altris personis che no son dal Mf a àn dât il lôr contribût e puartadis novitâts, ma lis liniis di fonde di chês leçs o propuestis di leç a jerin za patrimoni storic dal Mf. Tai agns 90 e vuê il Mf al è presint cu la sô anime politiche li che a son presints i siei militants di une volte che si riferissin acjemò ai siei valôrs, ancje se ai voi di chei che no san o no vuelin savê e viodi nol imparìs. A voltis il Mf al è presint ancje intune forme plui concrete di une presince ideâl. Dal sigûr li che al è presint Adrian Cescje.
E cumò cualchi altre precisazion. La propueste di leç de maiorance regjonâl e je fate di dôs parts, che a varessin vût di sei dôs propuestis di leç: une part e je la revision (o la continuazion de distruzion, a gno viodi) de leç 15/99, e chê altre e je un intervent pal insegnament dal furlan tes scuelis. A àn volût fândi une uniche leç, che si ur veve domandât di fândi dôs separadis, ma il probleme nol è tant chel. Il probleme al è che di une bande a àn metût te revision de 15 un articul che al permet di podê modificâ la grafie uficiâl (se al sucedès chest, o podaressin butâ vie 10 e plui agns di politiche linguistiche te editorie, e o varessin garantide la precarietât di ogni azion pe lenghe scrite) e di podê modificâ la aplicazion teritoriâl de leç, di chê altre a àn prontât un dispositîf pal insegnament tes scuelis che nol mudarà la situazion atuâl tes scuelis de lenghe furlane, parcè che si continuarà a fâ insegnament in aparence, in forme margjinâl e no sistematiche, par progjets li che i bêçs a saran doprâts par altri che pe lenghe. O soi daûr a dâ un judizi tecnic e no ideologjic de soluzion cjatade fûr di cheste maiorance regjonâl par dâle di intindi che e à tant a cûr la lenghe furlane che e à fintremai prontade une leç. La leç le ai definide une leç-trufe, e tâl, par cui che i interesse, le à definide ancje il Moviment Friûl, che par dut li che al podarà fâlu savê lu fasarà savê. Ma su chest cantin di aspiets tecnics no voi indenant. Magari une altre volte.
Tal 2003 o ai domandade tant che membri dal Olf e otignude la formazion di une Comission pai obietîfs didatics che po e je passade al Arlef, fate di me, di Bruno Forte, di Silvana Fachin Schiavi, di Maria Carminati, di Odorico Serena, di Roberto Dapit, di Alessandra Burelli. Prin e à lavorât par meti jù i programs di scuele pal insegnament dal furlan (2004) e po par une propueste di leç tecnichementri buine pal insegnament, te suaze dal plurilinguisim. E jere la realizazion concrete di un program di azion vieri dal Mf, e jo, pe mê part li dentri, lu proponevi, cence vê bisugne di dî che al jere ce che al veve volût l’Mf fintremai dai agns 70 e 80. La presince di chei altris membris de comission e significave inricjî chês liniis di intervent di competencis tecnichis inzornadis cualificadis e ad hoc pai agns di cumò. Prin di metisi a lavorâ su la propueste, la Comission e mandà tal 2005 ai conseîrs regjonâi un document ben articolât e fat di liniis di intervent pal insegnament tes scuelis, avonde ben definidis, che dome la Lega Nord e à trasformât in propueste di leç (la prime presetade in materie). Po, cul 2006, la Comission e prontà la sô propueste di leç, domandade po tra lis altris dal president dal Consei Tesini. E tal zenâr 2007 e prontà lis normis transitoriis pe aplicazion de leç. In cheste propueste di leç o ai spindût il gno cerviel e in chê e dome in chê mi ricognòs jo e si ricognòs l’Mf. Intant la Zonte e veve formade une comission pe revision de leç 15, che si ocupave ancje dal insegnament, e la comission pe istruzion dal Consei e tacave a discuti la cuistion. La LN e cjapave la leç de comission dal Arlef e le firmave ancje chê tant che propueste di leç regjonâl par che si le discutès, se no nissun altri le varès cjapade in considerazion. Ce che al è deventât di chês propuestis, lu varessin di savê, e jo lu ripet: une propueste di leç-trufe.
In compens e je une propueste di leç (che salacor e deventarà une leç) che i permetarà a Illy di presentâsi in campagne eletorâl tant che grant amì de lenghe furlane, parcè che, a front de violence nazionalistiche e fassiste di diestre e di çampe cuintri de lenghe furlane di chescj mês, la posizion di Illy e de propueste di maiorance e somee a tancj une grande robe. E il Comitât 482 cu la manifestazion stade a Udin, poiât dal Comitât pe autonomie sot de direzion di Arnaldo Baracet, al à permetût (magari cuintri des sôs intenzions) che Illy e la sô compagnie e fasessin la biele figure di salvadôrs de lenghe furlane te scuelis e fûr, cuintri de furie nazionalistiche dai lôr aversaris e dai lôr stes amîs di partît. Ma nol à permetût che nissun membri de Comission pai obietîfs didatics dal Arlef, che al varès vude la competence par fâlu e fâlu ben, ju disturbàs se al ves esplicade la propueste di leç sô e i difiets di chê de maiorance, ni Cescje, che lu veve domandât, ni altris. E pûr, dut il davoi che al è sucedût, al è sucedût parcè che cualchidun lu veve inviât passant par chê Comission! Ise stade dome che une distrazion? Mah, cui che al vûl crodilu, che lu crodi.
La storie e je cheste.
Ma e je dome une piçule part di dute la storie.

Adrian Cescje.

2 commenti:

http://www.ilgiornaledelfriuli.net ha detto...
Questo commento è stato eliminato dall'autore.
http://www.ilgiornaledelfriuli.net ha detto...

"(...)E il Comitât 482 cu la manifestazion stade a Udin, poiât dal Comitât pe autonomie sot de direzion di Arnaldo Baracet, al à permetût (magari cuintri des sôs intenzions) che Illy e la sô compagnie e fasessin la biele figure di salvadôrs de lenghe furlane te scuelis e fûr, cuintri de furie nazionalistiche dai lôr aversaris e dai lôr stes amîs di partît. Ma nol à permetût che nissun membri de Comission pai obietîfs didatics dal Arlef, che al varès vude la competence par fâlu e fâlu ben, ju disturbàs se al ves esplicade la propueste di leç sô e i difiets di chê de maiorance, ni Cescje, che lu veve domandât, ni altris.(...)"



Ottimo l'intervento di Adriano.

Morale: taluni (guarda caso sempre gli stessi: Baracetti, Pascolat, magari adoperando il prof. D'Aronco) stanno ripreparando il ticket Illy-"presunti friulanisti".
Nel 2003 si impegnò in prima persona anche Sergio Cecotti (la cui moglie ha "incassato" la nomina di presidente dell'Areran, mentre Paolo Bordon è divenuto direttore amministrativo dell'Azienda ospedaliera di Udine e l'elenco potrebbe continuare...)
Adesso che Cecotti nicchia (cosa che gli riesce sempre bene), si organizza la manifestazione dell'11 settembre che serve da platea per Illy con corifei le associazioni tributarie di contributi legati alle leggi vecchie e nuove sul friulano.