22 novembre 2006

Us spieti vinars ai 24 di Novembar al Picaron


Vinars ai 24 di Novembar dal 2006 aes 8 di sere li dal ristorant “Al Picaron” (Sant Denêl) si davuelzarà la cunvigne: Friûl - Vignesie Julie e Sardegne, Regjons di Europe, specialitât a confront.
Intervents:
  • Introduzion di Adriano Piuzzi, Assessôr de Provincie di Udin;
  • "I risis in teme di tutele linguistiche te finanziarie statâl e tal gnûf Statût de Regjon Friûl-VJ" di Carli Pup Puartevôs dal Comitât 482;
  • conclusions di on. Renzo Tondo e on. Mauro Pili, za presidents de Regjon Friûl-VJ e de Regjon Sardegne e components de XIV comission parlamentâr Afârs europeans.
Si siere cuntun rinfresc. Us spieti in tancj.

18 commenti:

thermonuke ha detto...

Tabajal ogniun te so lenghe?

"Buine sere a duçj e benvignus a chiste cunvigne"
"Buna-sàia urtimunu benènnidi a iste cumbènna"

Christian Romanini ha detto...

No saressial biel?

thermonuke ha detto...

Mi par che le femine di Tondo e je Roseane no?
Un Todesc al Picaron si lu cjate sigur,
cun t'un tic di cul ancje un Sloven,
o puarti le badant Ucraine di me none e tu viodaras che l'uniche lenghe che ducj e capiran e sarà
che dal rinfresc final cun tant di tartinis cule lenghe salmistrade...

thermonuke ha detto...

O ven ancje jo parce che mi sa che il talian al e in pericul!

Tu mi cognossaras sigur, o sarai chel che ti tire el Zingarelli te cope! (3 kg)

Christian Romanini ha detto...

Cheste e je la conferme che la Europe e je une realtât plurilengâl e po stâ trancuil che il talian nol è in pericul, se no altri no par cuase des lenghis minoritariis, anzit...

e dut câs o vin pensât a dut... ancje a lis barieris anti-zingarelli ;-)
ti spieti, anzit, us spieti

Christian Romanini ha detto...

Legge 15 Dicembre 1999, n. 482
" Norme in materia di tutela delle minoranze linguistiche storiche "

pubblicata nella Gazzetta Ufficiale n. 297 del 20 dicembre 1999

Art. 1.

1. La lingua ufficiale della Repubblica é l'italiano.
2. La Repubblica, che valorizza il patrimonio linguistico e culturale della lingua italiana, promuove altresí la valorizzazione delle lingue e delle culture tutelate dalla presente legge...



chest par dimostrâ che il talian nol è in pericul, anzit: si à scugnût spietâ une leç pe tutele des lenghis minoritariis par cjatâ scrit di cualchi bande che il talian e je la lenghe uficiâl dal stât.
duncje thermo, sta trancuil e lasse a cjase il zingarelli, che nol covente

Renzo Tondo ha detto...

Thermo...tu sees propit dissacrant!
Tu vederaas ca sarà une biele serade........ Pili a l'è un zovin sveaat.E Christian si preanuncie in grande forme!

thermonuke ha detto...

Daimo che o scherzi.

Però l' esempli de leç un tic mi incuiete...ma, benpensant no ai bisugne di une leç a tutele dai làts par che mi disin che il mar al è blu no?

Epur ogni tant girant un poc, o pensi che il Talian e sedi quasit une lenghe minoritarie no masse tutelade!

Che altre di o jeri a Vicenze:
"Alora Thermo sa fetu chi ancò (oggi), cosea, cossa bevitu"

E Manzoni che si rivolte te tombe!!

E Dante che mi diseve Christian che al e ineat tal Arno!


Dut cas forsite o ven... al rinfresc. Mi racomandi taritnis cule lenghe salmistrade!

thermonuke ha detto...

Però o soi convint che ultimamenti tu mi tindis cualchi trapule.

Parceche no rivi a crodi che prin dal 1999 nol foss un sbrendul di cjarte che e sancis le lenghe uficial. Come minimo tal ventennio l'italianizzazione....



Ma posto che tu sos inmo convint che Dante al veve le lavanderie a Firenze, ti ripuarti un scrit di Heidi:
Addio, monti sorgenti dall’acque, ed elevati al cielo; cime inuguali, note a chi è cresciuto tra voi, e impresse nella sua mente, non meno che lo sia l’aspetto de’ suoi più familiari; torrenti, de’ quali distingue lo scroscio, come il suono delle voci domestiche; ville sparse e biancheggianti sul pendio, come branchi di pecore pascenti; addio! Quanto è tristo il passo di chi, cresciuto tra voi, se ne allontana! Alla fantasia di quello stesso che se ne parte volontariamente, tratto dalla speranza di fare altrove fortuna, si disabbelliscono, in quel momento, i sogni della ricchezza; egli si maraviglia d’essersi potuto risolvere, e tornerebbe allora indietro, se non pensasse che, un giorno, tornerà dovizioso. Quanto più s’avanza nel piano, il suo occhio si ritira, disgustato e stanco, da quell’ampiezza uniforme; l’aria gli par gravosa e morta; s’inoltra mesto e disattento nelle città tumultuose; le case aggiunte a case, le strade che sboccano nelle strade, pare che gli levino il respiro; e davanti agli edifizi ammirati dallo straniero, pensa, con desiderio inquieto, al campiello del suo paese, alla casuccia a cui ha già messi gli occhi addosso, da gran tempo, e che comprerà, tornando ricco a’ suoi monti”.

Christian Romanini ha detto...

sumo thermo, aromai tu sâs che dopo de divine comedie o volevi fâti inmò un fals leterari. nissune lavanderie a Sante Marie Novele. Daimo, cheste volte no tu sês colât, mi è lade strucje. Ma pe leç 482/99 stâ trancuil: il talian nol è in pericul

thermonuke ha detto...

Amet par une volte che tu le as fate fur dal vas, madrac!

Anonimo ha detto...

Noi siamo orgogliosi di essere italiani, noi intendiamo, anche andando in Siberia, di gridare ad alta voce: Siamo Italiani ! Ora è appunto tutto questo che ci separa da molta altra gente che è così grottesca e piccina e che nasconde la sua italianità...[]Ora noi rivendichiamo l'onore di essere italiani, perché nella nostra penisola, meravigliosa e adorabile -adorabile benché ci siano degli abitatori non sempre adorabili - s'è svolta la storia più prodigiosa e meravigliosa del genere umano. Pensate voi a un uomo che stia pure nel lontano Giappone o nell'America dei dollari o in qualche altro sito anche recondito, pensate se quest'uomo possa essere civile senza conoscere la storia di Roma. Non è possibile.[]Roma è il nome che riempie tutta la storia per 20 secoli. Roma dà il segnale della civiltà universale; Roma che traccia strade, segna confini e che dà al mondo le leggi eterne dell'immutabile suo diritto.

Anonimo ha detto...

Becheo, un concet interessant... dome che mi visavi un inizi difarent:
"Primo pilastro fondamentale dell'azione Fascista è l'italianità, cioè: noi siamo orgogliosi di essere italiani, noi intendiamo, anche andando in Siberia, di gridare ad alta voce: Siamo Italiani !..."
(B. Mussolini)


... plui o mancul cussì...

thermonuke ha detto...

No est umperada un'ùniga manera 'e scriri ca su Sardu no at tentu mai unu connotu in s'ofitzialidadi e po cussu nisçuna istituidura, ni su Stadu ni s'Arrejoni, at mai studiau e impònniu una manera 'e scriri ( di nanta grafia ) a pitz''e is atras.

thermonuke ha detto...

cappitto mi ai Rumaninneddu

Christian Romanini ha detto...

chest al è il gno intervent che o ai fat a Sant Denêl usgnot.
Buine sere a ducj e benvignûts.
Par chei che no vessin di cognossimi, mi presenti: o soi Christian Romanini, conseîr comunâl di Maian e par usgnot o ai vût di bande dal on. Renzo Tondo la incarghe e il plasê di podê vuidâ i lavôrs di cheste cunvigne.
Cul saludâju e cul dâur il benvignût, us presenti i relatôrs di usgnot:
Gino Marco Pascolini, Sindic di Sant Denêl che, in rapresentance de Anci, al è ancje component dal Consei di Aministrazion de Agjenzie Regjonâl pe Lenghe Furlane;
Adriano Piuzzi, assessôr provinciâl e za Sindic di Maian, che al fasarà une riflession di jentrade a la serade a non de Aministrazion Provinciâl di Udin;
Carli Pup, puartevôs dal comitât 482, il comitât che “super partes” e in maniere trasversâl al met adun dutis lis fuarcis che a àn a cûr la metude in vore e i principis del leç 482/99, la normative statâl che e tutele lis minorancis linguistichis storichis;
l’on. Renzo Tondo, za president de nestre regjon, component de comission XIV Afârs europeans, che al è stât il promotôr di cheste serade e che o ringrazii pe oportunitât che al à dât a chest teritori di podê ospitâ chest apontament;
e soredut il nestri ospit speciâl, l’on. Mauro Pili, za president de Regjon Sardegne, ancje lui component de Comission Afârs europeans de Cjamare e che al à acetât l’invît dal on. Tondo a jessi achì presint par cognossi la realtât de comunitât sarde in Friûl e fâ un pont de situazion su la specialitât des nestris Regjons: on. Mauro Pili benvignût in Friûl.

Prin di passâ la peraule al Sindic di Sant Denêl Gino Marco Pascolini, i tignevi a fâ une piçule riflession iniziâl parcè che in tancj mi à domandât cualchi anticipazion sul argoment di cheste serade.
Intant, chest incuintri si insuaze come un dai apontaments che l’on. Renzo Tondo al è daûr a fâ sul teritori cul obietîf di mantignî, rinsaldâ e slagjâ chê rêt di contats tra elets e eletôrs: une necessitât confermade ancje de presince di voaltris achì usgnot.
Onorevul Tondo, il prin messaç al è clâr: la int e à bisugne di vê un leam cu lis personis che le rapresentin, a ducj i nivei. O sai che di chest al è cussient, ma al è ben marcâlu e par cheste sô sensibilitât o pensi di podêlu ringraziâ a non dai presints.
Il secont aspiet al rivuarde la tematiche di usgnot che e mert une precisazion.
La specialitât des nestris regjons, Friûl-VJ e Sardegne, su ce si fondie?
Cence jentrâ tal mert des relazions che o sintarìn di bande dai relatôrs, in particolâr des peraulis di Carli Pup, o podìn afermâ cence pôre di smentide che dal sigûr lis nestris regjons a son speciâls pe lôr particolaritât linguistiche, pal fat che la int che e vîf sedi in Friûl-Vignesie Julie sedi in Sardegne, pe plui part e je component di une minorance linguistiche, che te nestre regjon a son trê: chê furlane (che a raprensente la metât de popolazion), ma ancje chê slovene e chê gjermaniche. Unic câs in Europe, in particolâr in Provincie di Udin, li che si incuintrin chestis trê culturis dal continent.
A plui di cualchidun al pues semeâ inusuâl e forsit no son tancj i moments che o vin vût par fevelâ di chest argoment.
Fevelâ di chescj aspiets al significhe fevelâ di un dât di fat de nestre realtât che al cjape dentri plui di 600.000 personis. E il partît di maiorance relative in regjon, nol pues no considerâ chest aspiet.
Ma par fâlu, ancje se come partît, o vin volût frontâlu in maniere no autocelebrative o sierade. E cussì o vin slargjât l’invît ancje a cui che nol è part de nestre fuarce politiche o che al è parsore di posizions di partît come il comitât 482, propit parcè che o sin convints che ciertis tematichis a vedin un valôr che nol pues jessi identificât dome cuntun colôr, ma al è riferît a la coletivitât te sô gjeneralitât.
E cuant che une fuarce politiche e pense a la coletivitât, a tutelâ i interès gjenerâi, che tal câs de tutele linguistiche a rapresentin un dirit de persone, alore forsit si pues afermâ che finalmentri la politiche e torne a jessi clâf di leture des istancis dal teritori intîr e no dome di une bande. Tantis personis che a son achì cumò, forsit prime di usgnot no vevin mai stât a une nestre cunvigne.
Usgnot no vin nissune pretese di risolvi un probleme cussì gjenerâl, ancje parcè che l’argoment al à lidrîs lontanis: baste dome pensâ che dal 1948, cuant che al è jentrât in vore l’articul 6 de costituzion taliane che al dîs che “La republiche e tutele lis minorancis linguistichis cun normis di pueste”, a son passâts plui di 50 agns prin che si rivàs a cjatâ l’acuardi par fâ nassi la Leç 482 che e je dal 1999.
Chest par dî che masse voltis a son stâts plui chei che no volevin frontâ l’argoment e ancje de nestre coalizion, plui voltis no son rivâts segnâi masse entusiastics. Ma intune Europe di Popui, li che aromai i confins tra i stâts no esistin plui, il panorame sociâl al presente une Europe des lenghis, une Europe che e fevele plui lenghis, une moderne Bebele, li che dome midiant de tutele des lenghis locâls si pues salvâ lis nestris culturis de omologazion che e rapresente un dai mâi de globalizazion. E se intal mont globalizât a coventin ancje imprescj che a permetin di comunicâ tra dutis lis popolazions, o vin però di fâ une riflession: pal moment par cualchidun chest imprest al pues clamâsi inglês, ma no in maniere assolude, parcè che se si cjalìn indaûr, prin dal inglês al è stât il francês, il spagnûl, il latin… e un doman al podarès jessi il cinês o l’arap… no lu sai.
Ce che o sai al è che il discors leât a lis dinamichis sociolinguistichis al è masse articolât par jessi semplificât cuntune cualsisei gjeneralizazion e banalizazion. Ma duncje ce che al covente al è jessi preparâts a frontâ cheste dinamicitât.
E ce, che al permetarà a lis prossimis gjenerazions di podê frontâ la globalizazion cuntun vantaç in plui, al sarà dât dal patrimoni de culture locâl, cence però che la tradizion e resti leade a une vision muarte cul risi di deventâ tradizionalisim. Ce che al covente al è cognossi di dulà che si ven e cjalâ indevant, cu la cussience che vê la furtune di vivi intune realtât plurilengâl come la nestre (sedi il Friûl-VJ sedi la Sardegne), dulà che di agnorums za a convivin plui culturis e plui lenghis, al rapresente vê une marcje in plui, un element di fuarce par jessi pardabon citadins de Europe, citadins dal mont.

grazie a la tante int che e je stade!!!

Christian Romanini ha detto...

Grazie Renzo!

il rest de serade lu cjatais
achì, lait a lei

Renzo Tondo ha detto...

Sul MV di MARTEDÌ, 28 NOVEMBRE 2006

Pagina 13 - Regione

Tondo e Pili varano il patto per il rilancio della specialità

FRIULI-SARDEGNA

UDINE. Il primo passo sarà costituire un coordinamento parlamentare delle Regioni a statuto speciale. Così due deputati, entrambi ex presidenti di Regione ed entrambi di Fi, hanno deciso di rilanciare a livello nazionale ed europeo la specialità di Fvg, Trentino Alto Adige, Valle d'Aosta, Sicilia e Sardegna. L'inedita coppia è quella formata da Renzo Tondo, già presidente Fvg, e Mauro Pili, ex governatore della Sardegna. E venerdì Tondo e Pili hanno portato la loro idea davanti a diverse platee, da Tolmezzo a Gorizia passando per Udine. Il progetto parte dunque dalla reciproca esperienza dei due deputati, entrambi per altro impegnato nella Commissione bicamerale per gli Affari regionali e in quella per gli Affari comunitari. «Dal qui – ha spiegato Pili – e dalle nostri passati impegni abbiamo deciso di far nascere un patto autonomistico delle Regioni a statuto speciale». Un obiettivo da raggiungere in due modi: uno interno al parlamento e quindi al Paese e l'altro a livello di Unione europea. «Perché – ha chiarito l'ex presidente della Sardegna –, essendo nati prima, gli statuti delle Regioni speciali italiane non sono passati al vaglio della Ue e quindi la nostra autonomia a questo livello non è riconosciuta». La partita di Tondo e Pili si gioca quindi a livello nazionale ed europeo. «Le nostre specialità – ha affermato Tondo –, che nascono da tradizioni e gap di sviluppo che non hanno nulla a che fare con le Regioni a statuto ordinario, sono state assorbite e cancellate dalla Ue. Per questo è ora necessario dar vita a condizioni che ci consentano di arrivare a patti di governance e trilaterali, intese da siglare tra Stato, Regioni speciali ed Europa».
Tondo e Pili sostengono quindi che gli statuti speciali di Fvg, Sardegna, Sicilia, Valle d'Aosta e Trentino, vadano aggiornati «cogliendo gli attuali gradi di innovazione della società civile e facendo in modo che divengano statuti riconosciuti anche a livello europeo». (a.bu.)