07 marzo 2010

Elio a la Bit

Vuê o ai tornât a viodi Elio, un coleghe de Filologjiche che mi à dit di vê stât a la Bit. Mi à proponût di contâ chi ce che al veve viodût a Milan e vulintîr us propon ce che mi à mandât: lait a viodi tai coments...

1 commento:

Christian Romanini ha detto...

Zornadis flapis ae Borse Internazionâl dal Turisim di Milan

FRIÛL, DUT PLEN A LA BIT

Cu la pôre de crisi economiche al è daûr a tornâ il turisim religjôs
di Elio Varutti

Il marcjât turistic al è flap. Si è podût tastâ cheste tindince ae Borse Internazionâl dal Turisim (Bit) di Milan, che si je davuelzude dal 18 al 21 di Fevrâr passât. Bit par inglês si dîs: “International Turism Exchange”.
Par fortune che il repart dal Friûl Vignesie Julie al jere simpri plen di visitadôrs. Par vie dai stuzighets cul persut di San Denêl, o par vie des Frecis Tricolôrs, presints tal paveon cuntun avion. No dismentein che si pues ofrî mâr, come Lignan, Grau e Sistiane, monts par lâ a skiâ e a fâ cjaminadis e agriturisim a manete.
La delusion di cualchi visitadôr pe Bit e je nassude pal fat che ni Londre, ni New York, ni altris biei pusescj dal mont a erin rapresentâts. Ce apontament internazionâl isal cence la Inghiltere o cence lis citâts americanis? Il biel al è che chest an al jere parfin lu inovâl de Bit, stant che e jere stade screade tal 1981. Cheste Borse e je daûr a lâ, duncje, pai trente agns. Lu an passât i visitadôrs a erin 150 mil (a erin 36 mil tal 1981). Lis nazions presentis a erin 130 e cinc mil lis realtâts gjeografichis vie pai paveons. Chest an a erin trê mil, plui o mancul.
Cu la crisi economiche cussì dongje, la Bit e à scugnût smicjâ dut sui laboratoris (“workshop” par inglês). A erin cuatri chei inmaneâts par cheste anade. Il prin al jere su lis tecnologjiis pal turisim. Un altri sul svagâsi tal aiar viert (“open air”) e lâ ator cuntune camionete pes vacancis. Il tierç al jere su la enogastronomie e il cuart e ultin su lis formis di turisim spirituâl e motivazionâl. Propri il Friûl al è metût ben par chei che a àn voie di torzeonâ a pîts pes malghis e caseris, lant a viodi vacjis, cjavris, pioris o i animâi dal bosc. Dopo i turiscj che a àn il plasè di gustâ e bevi une buine tace, culì a si cjatin une vore ben. Ducj i furlans – par ultin – a son braurôs dai santuaris che a son ator pe nestre tiere. Ce che al vel clamât turisim religjôs. Pensin ae Madone dal Lussari, ae Isule di Barbane e ae badie di Siest, dongje di San Vît dal Tiliment. Chescj lûcs a son la ponte di diamant dal turisim religjôs di chenti.
Chest contribût al è stât prontât dopo che lu autôr al à fevelât cui students dai cors di Tecnics dai Servizis Turistics, dut un cui professôrs di Economie e tecniche de aziende turistiche dal Istitût Statâl pe Istruzion Superiôr “Bonaldo Stringher” di Udin, stant che si jere in visite di istruzion ae Bit.