21 luglio 2008

Universitât dal Friûl

Ta chei dîs chi si à sintût tant a fevelâ di Universitât, ancje Checo achì al dîs la sô. Cualchidun, in maniere legjitime, al è saltât sù denunciant il pericul di scancelâ la grande concuiste che il Friûl al veve vût cu la istituzion dal Ateneu di Udin.
Ancje a mi no mi plasarès pierdi cheste istituzion domandade a grande vôs dal popul furlan e otignude cu la leç su la ricostruzion dopo dal taramot (art 26 di une leç dal Stât che no mi somee modificabil cun tante facilitât...).
Al è ancje di dî che però, cuant che a àn voie, sui gjornâi no viodin la ore di montâ sù une buriane che no ti dîs e ancje ta cheste ocasion a àn scjadenade une burascje intune tace di aghe. Di fat... la robe mi somee che e sedi rientrade propit par vôs dal President...

19 commenti:

Furlans de diaspore ha detto...

Interessant, in tal Maryland o vin 11 universitâts publichis. ( Finanziadis dal Stat .)
No dome, ma ogni contee e a le so Universitât locâl che ufrîs diplomas di doi agns.

No viôt nissun probleme... al sara' che le "centralite" e je une malatie taliane. O forsit e je une buine ocasion par fa polemiche.. :-)

Scovacis ha detto...

Bè... no è che une universitât che mi fâs buine une lauree par doi agns di studi mi samei cuissà ce.

Furlans de diaspore ha detto...

Dree,

e son istituzions locâl plui che altri par formazion professional o par cui cal a voie di ricualificasi in tun gnûf mistiar specializât.
Ma ducj i credits e puedin vignî' trasferìs in tune Universitât statâl le che si pues continuà par altris 2/ agns di scuele.

forestpark ha detto...

Bundi' a duc.

dos robes:
-a Furlan de diaspore, i volevi nome domandati se tu ti riferessis ai Community College, oppur al sisteme del University of Maryland..
b- i volevi sottolinea' come che in Americhe, la che si va a cjala' tantes voltes cence ve une vere conoscince dal sisteme, les donazions dai ex students (alumni) a le lor alma mater e son consistens e e iudin no poc a tigni' su le baracche. In tune universitat, e ai viodut: McDonnell Building, dat de McDonnell de aereonautiche; un Monsanto Building, dat dal colosso de agrochimiche; e une rie di Danforth Buildings, das di une famee cu tun ruolo ancje te Purine.
A Udin, di ce che mi impensi, nome aules cu les letares dal alfabeto..

mandi


mandi

Furlans de diaspore ha detto...
Questo commento è stato eliminato dall'autore.
Furlans de diaspore ha detto...

Forestpark,

Si, lis Universitâts local ( a livel di contee ) che mi riferis e son i "Community Colleges".
In plui sot de tutele dal Stat dal Maryland e son 11 altris Universitats
cun tant di cors Undergraduate e Graduate, sparniciadis ator par stat cun diviars livei di reputazion dal eccelent al mediocre.

checo ha detto...

Mandi Christian
scolte no sta fami cola i bras!
Jo o capis le to posizion ma no tu puedis nacje prova a imboninus in cheste maniere! Cuant che ti si fevele di Tondo tu mi sameis chei dal Opus Dei cuant che tu j tocjs il Pape! Dai su Chistian cir di jessi almancul un fregul critic, ancje tu come Berluscon? E je colpe dai gjornai comunicj che scrivin alc? Ma valà dai, propite il Messaggero Veneto???
Jo no crot di ve le reson te sachete ma al è sot dai voi di ducj che:
- il Guviar (ancje chel di prin)al tajedi a salvadi vie i fianziaments;
- Saro e Collino cui lor amis massons di Triest e vedin l'interes a tajagj lis gjambis ae Univeristat dal Friul parceche da politics volpats no vuelin che le int e cressedi e e resonedi cui lor cjafs;
- le soluzion des fondazions al è un imprest par tigni lis brenis de autonomie universitarie parceche e an pore di je;
- po o vin le bocjate di Triest che brame di ve beçs dome par je, parona plui che po e ferma il cressi dal Friul.
O vuei crodi che Tondo al sedi in buine fede ma mi par che nol è tant acuart, no sai se par ordins di partit, o pe ereditat centralistiche cjapade su cuant ch'al ere socialis, o parceche nol sint tal cur, come che à bisugne, le so tiare.
mandi checo

thermonuke ha detto...

Ma Saro no erial chel che tal 2003 al a fate le Liste pe autonomie furlane?

Venusia ha detto...

Christian sbaglio o i critics (polemics, al è plui adat) di chest blog a son simpri chei anonims? Thermo, checo, il rompiscatole...pore di mostrâ la muse? =)

thermonuke ha detto...

mi par di ve dite une veretat che no rispuint ae fisiognomiche o ae estetiche, le me muse no jentre.

il rompiscatole ha detto...

Eh sì Ninine, come al solito quando non ci sono argomenti per controbattere pacatamente alle critiche (polemiche) si prova a denigrare chi le ha avanzate e si grida "dagli all'anonimo", imitando "dagli all'untore". Insieme ai tanti che si esercitano in questo sport, mi ricordi un certo "sensar". Dietrologia docet ! Comunque mi sei sempre simpatica.

Christian Romanini ha detto...

Mandi a ducj
sul la cuistion dal anonimât, no mi sposti plui di tant, o preferìs viodi i contignûts e confrontâmi cu lis ideis. Se un al dîs alc di interessant e al à voie di restâ anonim, al pues fâlu.

Su la osservazion di Checo, mi somee che la uniche rispueste che mi sint di dâ e je cheste...

Sul Messaggero Veneto di vuê

Tondo: «Nessuna fusione:
due fondazioni per gli atenei»

di Giacomina Pellizzari

UDINE. «L'autonomia dell'università di Udine è fuori discussione». Il presidente della Regione, Renzo Tondo, l'aveva garantito al rettore dell'ateneo friulano, Cristiana Compagno, e ieri l'ha ribadito al Senato accademico, riunito a palazzo Florio a Udine. E se si arriverà alla costituzione delle Fondazioni di diritto privato, visto che Tondo le approva, si dovrà rigorosamente parlarne al plurale perché le Fondazioni, ha assicurato il governatore, «saranno due: quella di Udine e quella di Trieste». Rientra insomma il progetto anticipato dall'assessore, Alessia Rosolen, che prevedeva la creazione della Fondazione di diritto privato "Università del Friuli Venezia Giulia" tra gli atenei di Udine, Trieste e la Sissa.

Posti questi paletti, però, Tondo ha precisato che «in presenza di uno scenario economico nazionale che poco induce all'ottimismo, è necessario presentarsi come un sistema unico, sostenuto da una visione d'insieme fra gli atenei di Udine e Trieste e valorizzato dalle rispettive specificità e peculiarità». Solo a queste condizioni, ha aggiunto il governatore, «possiamo sperare di raccogliere consensi e garanzie dal ministro Gelmini, che mi ha assicurato la sua disponibilità a ricevere quanto prima i tre rettori regionali a Roma». In quell'occasione, insomma, come ha puntualizzato Tondo, «non si parlerà di università unica», ma di un progetto di razionalizzazione che sarà deciso dai rispettivi Senati accademici.

Nel definire «una strumentalizzazione» la minaccia degli autonomisti friulani di riportare la gente in piazza a difesa dell'ateneo friulano, Tondo ha ricordato «che oggi come 30 anni fa la competizione tra Udine e Trieste è un valore aggiunto, ma questo non toglie la necessità di creare sinergie tra le università». E anche la Regione è pronta a fare la sua parte già dalla prossima Finanziaria nei confronti dei «settori più qualificanti per lo sviluppo del territorio. Tra questi, naturalmente, anche la formazione, il lavoro, l'università e la ricerca». Tondo, in effetti, si è detto disponibile a valutare le richieste di contributi che riceverà dall'ateneo friulano mentre aprirà la trattativa per portare a Trieste le competenze sull'università come già avviene per le province di Trento e Bolzano.


Le rassicurazioni del presidente, però, non bastano a calmare gli animi degli autonomisti friulani che continueranno a vigilare sull'autonomia dell'ateneo friulano. «Esprimo un cauto ottimismo – avverte l'onorevole Renzo Pascolat – perché c'è una chiara considerazione dei problemi, ma questo non ci impedirà di continuare a mantenere alta la guardia per evitare che l'autonomia dell'ateneo friulano venga svenduta a Trieste».

Ieri, alla Camera, anche il deputato, Ivano Strizzolo, ha sollecitato il Governo a rivedere i criteri con cui vengono assegnati i fondi alle università e a riequilibrare le risorse a favore degli atenei sottofinanziati. Strizzolo ha citato, infatti, il caso dell'ateneo friulano che «pur avendo raggiunto i livelli di eccellenza e registrato da tempo un crescente numero di studenti è fra le università più sottofinanziate d'Italia».
(23 luglio 2008)

forestpark ha detto...

I cjapi spunto dai post precens par fa une riflession/domande avonde ingenue, ancje ai che si metin sot de ombrene dai autonomist.
Uniud e a viet des facoltas, in primis Giurisprudence, in timps une vore recents (i crot no prime dal 2000), quant che une medesime facoltat di qualitat e esisteve ancje a TS di tant prime, cun une notevule spese (cjate fur i professors, cree el dipartiment, vierc le biblioteche..).
Une scelte che mi par devia' fuartementri des tant auspicades politiches di sinergie tra i doi ateneos..
O forse i autonomisc ano voe di ve' dutes les facoltas a Udin, pe serie "fassin di bessoi"..?
I crot cal sedi mior punta su pocjes facoltas, e di livell, in grad di attira' students ancje al di la dal Piave. No stin dismenteasi che di fruss an de simpri mancul, e che el bacin di utence di uniud nol e' paragonabil a chel di Padue, Bologne o Milan, tant par di tre sitas..

Christian Romanini ha detto...

Mandi Forest, no stin a cjalâ dome di une bande: mi somee che ancje a Ts a vedin viert un cors di siencis de formazion dopo che al jere stât fat a Udin... ise une coincidence?...
Secont me une sane concorince e je une robe buine: e aumente la competitivitât e al è evident che su presuposcj difarents, i 2 ateneus a son a bogns nivei.

thermonuke ha detto...

Ma, Forestpark,
tu sos propit un ingjenuo :-)
chi si tabaje di pulitiche mico di cualitat dal studi!


Cioe, o volevi di che o soi a plen d'acordo cun te!

Ma conche si pierdisi tes plumis di une acuile...

checo ha detto...

Mandi Christian e companie,
l'articul dal MV lu vevi za let, o vevi za cjapat bon le discrete posizion di Tondo ma o resti in vuaite come Pascolat.
Scuasit dut biel e dut bon l'articul ma come simpri il MV non sgarfe fin sul vues.
O cir di spiegami mior sul cont des fondazions. Buine le posizion di Tondo di fa une par ogni universitat par lassa le "autonomie" ma cul meti impins le fondazion l'universitat no sara plui autonome te gjestion perceche tal diretif de fondazion e vignaran sgancas i solits tirepiits dai partits, voleso capile o no? (Forest in Americhe sono dentri politics te gjestion de universitats???) o crodeso ancjemò a Sante Luzie e al Bambin Gjesù? Voleso un esempli pales? Metet il nas te Fondazion CRUP, informaisi cemut che girin lis nominis e cemut e dula che vegni girats i becs... pal amor di Dio e fas ancje tantis azions e intervents di presea, ma... metet il nas informaisi e fasesi une idee.
O cjati justis sedi lis riflesion di Forest che di Chistian sui coscj, dopleons e le concorince, cert j ul cjatat un ecuilibri ma soredut o crot che bisugne lassa in pas i retors, s'al ocor che i politics jur fsedin save che no ndè masse becs ma si à ancje di stajur dongje e premia i lor sfuarcs e risultats. Viodet che in Italie te universitat o sin tant indaur rispiet a l'Europe, altro che taja i becs!
Ninine o resti anonim par une serie di oportunitats che no pues conta, se no ti vai ben tu ses libare di domandagj al paron dal blog di metimi sot veri, dutcas o cunfidi che une neodotoresse vignude fur di une universitat che nus à costat cetancj sacrificis e rivi ancje a di e fa alc par chei che vignaran dopo di je e par chel che ti sta sucedint intor, il mont nol è fat dome di persut di San Denel e no puedin jessi simpri j operaris a la in place. Scusimi ma jo o soi frac, s'o ai di difinditi ti difint, se tu mi sameis in fal tal dis, viot tu.
mandi checo

forestpark ha detto...

appunto, thermo..

i stin tabant di politiche, che in talian ma ancje in furlan e fas rime cun 'spoil system'..
E visto che di 'universitas di qualitat'e stin tabaant, no pensaiso che si podaress ancje magari un tic alcja' les tasses di iscrizion..?

Venusia ha detto...

Checo, no tu mi cognossis e cuindi no sta permetiti di dimi ce che o ai di fâ par chei altris, e tant mancul no sta permetiti di fevelami come se tu fossis me pari, o sai jo ce che o fas, bon dome di criticâ e vierzi la bocje par jemplale di aiar!

checo ha detto...

Pe Ninine sustade:
- jo no ti ài dit ce che tu às di fa, o ài dit ch'o speri che tu fasis o disis alc;
- no sai ce che ti dis to pari (afars di fameee vuestre), ma ti ài dit che jessi rivats a ve le universitat dal Friul al è stat un sacrifici di tancj e si spere che chei che gjoldin di je, prin cumò e in futur, si dedin da fa par difindile e fale incressi;
- posto che no tu rivis a discori des robis in cause, almancul no sta sustati tant, no tu paris bon a fa batudutis come une peteçone di pais, tu sameis za vecje, tant vecje.
se tu as voe di confrontati o soi ca, sta a becasi no mi interesse.
tenti da cont
mandi checo