24 ottobre 2006

Bersani cuintri lis minorancis linguistichis

Il decret Bersani al à provocât cetancj efiets cuntri i principis che al declarave. Al veve di jessi un at pes liberalizazions, ma tra lis conseguencis negativis o vin ancje un tai une vore fuart aes risorsis de Leç 482/99: di fat te liste dai tais zontade al decret o cjatìn lis minorancis linguistichis. La "riduzion" proviodude e je di 1.813.273 euros pal 2007, di 1.929.359 euros pal 2008 e di ben 4.387.405 euros pal 2009. Si trate di tais ae leç 482/99 di tutele des minorancis linguistichis storichis che e à une dotazion totâl che no rive nancje ai 10 milions di euros (i ten a marcâ che e je une leç che e vâl su dut il teritori dal stât talian, lis minorancis a son 12: fasêt voaltris il cont...)

7 commenti:

thermonuke ha detto...

Tal vevi dite jo che nol j'ere PIL.

In periodos di renunce e an di rinuncia un poc ducji.
Ancje chei dal cj e dal gj.
Vora di che rinunciarin a cuaichi caretel bilengal tal ospedal.


p.s.
e tu che tu pensavis che l'italianizzazione al foss un retagjo fascist?

Christian Romanini ha detto...

chest il document dal comitât 482, par furlan:
CUINTRI DAI TAIS AE LEç 482
Il cussì clamât decret Bersani (Decret di leç dai 4 di Lui dal 2006, n. 223 publicât su la Gazete Uficiâl n. 153 dai 4 di Lui dal 2006) al à bielzà jevât une vore di polemichis e di protestis, dut câs, fin a vuê, nissun al à ricuardât che ancje lis minorancis linguistichis a ‘nt son stadis ben vuadoladis. Cun di fat, l’articul 25 dal decret Bersani al previôt une schirie di tais ae spese publiche o, par doprâ lis stessis peraulis dal proviodiment, di “riduzions di fâ aes previsions di belanç te legjislazion in vore pai agns 2007 – 2009”. Inte liste dai tais (che si le cjate in zonte dal decret) e je dentri ancje la vôs “minorancis linguistichis”. La “riduzion” previodude e je di 1.813.273 euros pal 2007, di 1.929.359 euros pal 2008 e fintremai di 4.387.405 euros pal 2009. O fevelìn di tais ae leç 482/99 di tutele des minorancis linguistichis storichis che i siei fonts no rivin nancje ai 10 milions di euros.
Par plui di 50 agns i guviers che a àn vût in man la vuide de Republiche taliane no àn metût in vore l’articul 6 de Costituzion republicane (“La Republiche e tutele cun normis di pueste lis minorancis linguistichis”). Dome cun agns e agns di lotis e di sacrificis si à rivâts a vê la leç statâl 482 dal 1999, leç che, inmò in dì di vuê, no ven metude in vore almancul in doi dai siei setôrs di fonde in: la istruzion (lis istituzions scolastichis, di fat, a son obleadis a “sigurâ l’aprendiment de lenghe di minorance”, ma fin cumò no si lu à viodût) e i mieçs di comunicazion (o sin ancjemò che o spietìn che la RAI, concessionarie dal servizi public radiotelevisîf, e siguri, come che e dîs la leç, lis “condizions pe tutele des minorancis linguistichis”). Cumò, come se nol fos za avonde, il guvier talian al à chê di taiâ di brut ancje chei cuatri francs previodûts de 482/99, che a jerin za masse pôcs par cuvierzi lis spesis che a coventin par meti in vore la leç.
Ise duncje cheste la idee che in Italie si à dal rispiet dai dirits umans? A cualchidun i pararà di strani di meti dongje un concet nobil come chel dai dirits umans cun cuestions cussì ordenariis e di bas nivel come i bêçs, ma – plasê o no plasê – i dirits linguistics a son, ad in plen, dirits umans e i fonts de 482 a son i unics bêçs che il stât al met par garantî o, miôr dî, par tacâ a garantî cheste sorte di dirits. Daspò di une decision di cheste fate, cemût pensino a Rome di rispuindii al Consei de Europe che al veve bielzà riclamât il stât talian al rispiet dai dirits des minorancis (Risoluzion dal Comitât dai ministris dal Consei de Europe dai 14 di Jugn dal 2006)?
La storie nus insegne che, inte Republiche taliane, i dirits di cui che al fevele une lenghe divierse di chê dal stât (e si fevele di passe doi milions di citadins talians) a son simpri stâts metûts par ultins. Si cjatave simpri alc di plui impuartant, di plui urgjent di difindi, di poiâ, di sburtâ. Vuê la musiche e je simpri chê: par taponâ agnorums di strassariis e di busis fatis di chei che, a Rome, a varessin vût di aministrâ il ben public, no si cjate nuie di miôr che gjavâi vie ancje chei cuatri fruçons che lis minorancis linguistichis a vevin. Al è un mût di fâ di cancars che si refudìn di acetâ a sotan vie.
Si pues ancjemò meti un blec a cheste decision vergognose cuntune modifiche inte suaze de manovre finanziarie statâl. La Regjon Autonome Friûl Vignesie Julie, par mieç dal Protocol di intese cu la Presidence dal Consei dai ministris, firmade a Rome ai 6 di Otubar stâts, e à domandât “un rifinanziament just de leç n. 482/99”. O domandìn a ducj i conseîrs regjonâi, a ducj i parlamentârs elets in Friûl Vignesie Julie, ai Ents locâi di une regjon come la nestre là che chei che a fevelin une lenghe minorizade (furlan, sloven e todesc) a son la maiorance de popolazion, di sburtâ cheste domande specifiche e di lavorâ, cun ducj i mieçs che a àn, par che il Guvier (cuntun emendament di pueste) e il Parlament talian (intant de discussion de leç) le fasin buine.
Udin, 25/10/2006
I coordenadôrs dal Comitât / Odbor / Komitat / Comitato 482
Pieri Carli Begot - Zuan Pieri Biasat - Luîs Gjeromet - Jole Namor - Carli Pup
e une vore di associazions

Christian Romanini ha detto...

chest il document dal comitât 482, par talian:
CONTRO I TAGLI ALLA LEGGE 482
Il cosiddetto decreto Bersani (Decreto legge 4 luglio 2006, n. 223 pubblicato sulla Gazzetta Ufficiale n. 153 del 4 luglio 2006) ha già suscitato molte polemiche e proteste, finora, tuttavia, nessuno ha ricordato che ad essere colpite duramente sono anche le minoranze linguistiche.
L’articolo 25 del decreto Bersani prevede, infatti, una serie di tagli alla spesa pubblica o, per usare le parole testuali del provvedimento, di “riduzioni da apportare alle previsioni di bilancio a legislazione vigente per il triennio 2007 – 2009”. Nella lista dei tagli (il cui elenco è allegato al decreto) si trova anche la voce “minoranze linguistiche”. La “riduzione” prevista è di 1.813.273 euro per il 2007, di 1.929.359 euro per il 2008 e di ben 4.387.405 euro per il 2009. Si tratta di tagli alla legge 482/99 di tutela delle minoranze linguistiche storiche la cui dotazione totale non raggiunge nemmeno i 10 milioni di euro.
Per oltre 50 anni i governi che si sono susseguiti alla guida della Repubblica italiana hanno disatteso quanto previsto dall’articolo 6 della Costituzione repubblicana (“La Repubblica tutela con apposite norme le minoranze linguistiche”). Ci sono voluti anni di lotte e di sacrifici per ottenere la legge statale 482 del 1999, legge che, ancora oggi, risulta inapplicata in almeno due settori fondamentali: istruzione (le istituzioni scolastiche, infatti, sono tenute ad “assicurare l’apprendimento della lingua di minoranza”, ma finora si è visto ben poco) e mezzi di comunicazione (stiamo ancora aspettando che la RAI, concessionaria del servizio pubblico radiotelevisivo, assicuri, come previsto dalla legge, le “condizioni per la tutela delle minoranze linguistiche”). Ora, ciliegina sulla torta, il governo italiano vorrebbe ridurre drasticamente anche quei miseri fondi previsti dalla 482/99, già di per sé insufficienti a coprire le spese necessarie per l’applicazione della legge.
È forse questa in Italia l’idea che si ha del rispetto dei diritti umani? A qualcuno parrà fuori luogo associare il nobile concetto dei diritti umani, con banali e venali questioni di risorse finanziarie, ma – piaccia o non piaccia – i diritti linguistici sono, a pieno titolo, diritti umani e i fondi della 482 sono le uniche risorse che lo stato mette per garantire o, meglio sarebbe dire, tentare di garantire tali diritti. Ci chiediamo cosa si inventeranno a Roma, dopo una decisione del genere, per rispondere al Consiglio d’Europa che aveva già duramente richiamato lo stato italiano al rispetto dei diritti delle minoranze (Risoluzione del Comitato dei ministri del Consiglio d’Europa del 14 giugno 2006)...
La storia insegna che, nella Repubblica italiana, i diritti delle popolazioni che parlano una lingua diversa da quella dello stato (e stiamo parlando di oltre due milioni di cittadini italiani) sono venuti sempre all’ultimo posto. C’era sempre qualcosa di più importante, di più urgente da difendere, da promuovere, da sostenere. Oggi, la musica non è cambiata: per coprire anni di sperperi e di buchi fatti da quanti, a Roma, amministravano il bene pubblico, non si trova nulla di meglio che requisire le briciole destinate alle minoranze linguistiche. È un comportamento indegno che ci rifiutiamo di accettare passivamente.
È ancora possibile rimediare a questa vergognosa decisione con una modifica in sede di manovra finanziaria statale. La Regione Autonoma Friuli Venezia Giulia, attraverso il Protocollo d’intesa con la Presidenza del Consiglio dei ministri, sottoscritto a Roma il 6 ottobre scorso, ha chiesto “un adeguato rifinanziamento della legge n. 482/99”. Chiediamo a tutti i consiglieri regionali, a tutti i parlamentari eletti in Friuli Venezia Giulia, agli Enti locali di una regione come la nostra dove gli appartenenti alle minoranze linguistiche (friulani, sloveni e germanici) rappresentano la maggioranza della popolazione, di sostenere questa specifica richiesta e di adoperarsi, con tutti gli strumenti a loro disposizione, affinché il Governo (attraverso apposito emendamento) e il Parlamento italiano (all’atto della discussione della legge) la facciano propria.
Udin, 25/10/2006
I coordinatori del Comitât / Odbor / Komitat / Comitato 482
Pier Carlo Begotti - Giovanni Pietro Biasatti - Luigi Geromet - Jole Namor - Carlo Puppo

Christian Romanini ha detto...

MESSAGGERO VENETO
MARTEDÌ, 24 OTTOBRE 2006

Pagina 13 - Udine

Majano. Tra i giovani

Per Romanini incarico all’Anci

MAJANO. Il consigliere comunale Christian Romanini è stato designato quale componente della Commissione nazionale politiche giovanili dell’Anci (Associazione Nazionale Comuni Italiani) con sede a Roma. Romanini, 29enne, da 6 anni in amministrazione con alle spalle 5 anni da assessore, già presidente di CollinaEcultura (la consulta che riunisce gli assessori alla cultura dei Comuni della Comunità Collinare del Fvg), membro del direttivo provinciale udinese di Forza Italia Giovani, parteciperà ai lavori di questo organismo voluto dall’Anci e che riunisce 300 giovani amministratori di tutta Italia under 35. «Avevo avuto un’anticipazione informale in settimana dal vicepresidente Anci Fvg Giuseppe Napoli - dice Romanini senza nascondere una certa soddisfazione -, che da diverso tempo ho il piacere di conoscere e che ringrazio». (r.s.)

thermonuke ha detto...

Tajs ai sprecos....

Christian Romanini ha detto...

"o di chel neri o di chel blanc...
bevi ma bevi ben planc..."

Christian Romanini ha detto...

cumò si sdramatize, ma la situazion no je nuie biele