08 maggio 2006

Pre Bepo Marchet: 23_07_1902 - 08_05_1966

Vuê son 40 agns che al è mancjât Giuseppe Marchetti, pre Bepo, un dai plui grancj inteletuâi furlans dal '900. O ai vût mût di fevelâ cun Meni Zannier e tai prossims dîs, us contarai ce che mi à dite. Une robe us anticipi: int come Giuseppe Marchetti a coventarès tant ancje e soredut vuê.

2 commenti:

Christian Romanini ha detto...

Sul Messaggero Veneto di vuê (toc de Regjon, pagjine 9: Marilenghe) e je la interviste che o ai fat a Meni Zannier, che o ringrazii, par ricuardâ Josef Marchet. Mi plasarès sintî i vuestris coments...

Christian Romanini ha detto...

Sul MV

MARTEDÌ, 09 MAGGIO 2006

Pagina 9 - Speciali

Intes peraulis di pre Meni Zanier il ricuart dal om e dal predi che nus lassave cuarante agns indaûr

«Vuê al coventarès tant pal so ecuilibri: Marchet al jere un che al tignive in stangje i valôrs di fonde»

Lis batais di pre Bepo Marchet pe fede, culture e autonomisim




Par ricuardâ Josef Marchet, nassût ai 23 di Lui dal 1902 e mancjât ai 8 Mai dal 1966, o sin stâts a fevelâ cun Domeni Zannier a Cjasesole di Majan, li che al vîf il nestri poete, leterât, insegnant e om di grande culture, candidât par ben dôs voltis tai agns Otante al premi Nobel pe leterature.
– A son 40 agns che al mancje pre Bepo Marchet; se al podès fâi Lui une domande bot e sclop, ce i domandaressial dopo 40 agns che no si viodês?
«Ce ti parial dal Friûl di vuê? Tu che tu lu âs insumiât intun ciert mût, aial puartât indevant ce che tu tu pensavis che al puartàs indevant o isal lât pai trois?».
– Voaltris doi o vês condividût un moment storic impuartanton pe rinassite dal Friûl dopo de vuere: ce aiar jerial in chei agns?
«Chei agns a jerin come une ete adolessensiâl dal Friûl, une Primevere: un moment li che si cjatave inmò alc di crei, ma si tacave ancje a viodi a svilupâsi i prins butui di un gnûf Friûl. O jerin ducj plui idealiscj. Si pensave in tiermins di aspirazion, cuntun spirt diviers, un entusiasim e une voie di fâ che nus puartave a crodi intun Friûl che al podeve jessi difarent di ce che al jere stât».
– Ce mancjal di chei agns in dì di vuê?
«Cualchi aspetative no si è dal dut realizade, ma ce che al mancje pardabon vuê al è chel spirt ideâl. In chei agns si lavorave ducj cence seconts fins, cun dut che la clime no jere par nuie favorevul: si cjatavisi a confrontâsi cuntune politiche che no capive i dirits dai Furlans. La nestre anime di popul, la nestre culture, la nestre lenghe no jerin acetadis e al jere il risi di jessi mangjâts di une culture taliane che no tignive cont de realtât de nestre regjon. Chenti la int e je di culture sedi furlane sedi taliane. Di simpri la nestre e je une culture di popui, che no pues no visâsi ancje de culture dai paîs confinants: no si pues acetâ un fanatisim furlan che nol ten cont di cheste realtât di confin e di convivence ancje cui popui todesc e slâf. Marchet al veve za marcât che il Friûl nol podeve sierâsi, ma al veve di vierzisi e lâ dacuardi cui popui e cu lis culturis confinantis».
– Cence il rûl de Glesie, ce saressial stât de cuestion furlane?
«Pôc e nuie. Ancje in altris tieris, a son stâts i predis in gran part a dismovi i popui e lis cussiencis, par vie che dome lôr a jerin inlidrisâts te societât e a cognossevin pardabon la int. Pal passât o podìn ricuardâ Jaroni Sini, che al à scrit il sonet in laude de lenghe furlane, o Vuarneri di Dartigne: a jerin predis. O ancje la nobiltât. Chestis dôs classis sociâls a vevin une consapevolece de grandece de culture e de storie dal Friûl. Il popul, magari cussì no, al veve di scombati par vuadagnâsi di vivi. E je ancje stade une classe di inteletuâi, ma plui leade ae Italie come cussience culturâl e linguistiche e dut câs elitarie. Ma a jerin i predis, che a cognossevin ben il popul».
– E dal om Bepo Marchet, ce ricuart aial?
«Di une persone fuarte che si scjaldave ma e veve la sô ironie; e po al jere un bon om, e umil».
– Ce confront vevial cun lui: ce volevial dî contindi, resonâ cun lui?
«Lui al veve chescj concets ben clârs e definîts: il sens de autonomie, il rispiet dai popui di dongje e une critiche fuarte al nazionalisim talian. Par lui chescj concets a jerin vite e no un esercizi di retoriche».
– Trop coventaressial un come pre Bepo in dì di vuê?
«Al coventarès tant pal so ecuilibri: Marchet al jere un che al tignive in stangje i valôrs di fonde, cence pierdisi vie. No crôt che si sarès lassât tirâ dentri intune autarchie furlane culturâl e materiâl. Lui al jere consapevul de grandece de culture dal Friûl, ma al jere viert e convint che la specialitât dal nestri Friûl, no veve (e no à nancje vuê) di jessi un limit, un sierâsi».
– In chescj agns si è tant scrit, fevelât e ricuardât di pre Bepo: isal alc inmò tasût che al à voie di dî?
«In lui a convivevin sedi l’om di Glesie che al veve di ponisi in posizion di critiche cuintri cierts ecès de societât, sedi un spirt libar, che no i à dât cualchi problemut cu la autoritât eclesiastiche. Cheste sô libertât inteletuâl no lave tant dacuardi cu la cuintri-riforme e l’antimodernisim di chei agns. Il dut si è risolt cul Concili Vatican II (sierât tal 1965), ma lui nol à podût gjoldilu par tant».
– Ce disaressial pre Bepo di chest Friûl, che tal 1976 al à scugnût passâ ancje pal montafin dal taramot?
«I sarès dal sigûr displasût un ciert egoisim, un individualisim che al è vignût fûr ta chescj ultins agns. Al jere un che al cjalave lontan e no i piçui interès dal singul».
– I plasaressial?
«Dal sigûr no i sarès plasude la cuintriposizion che si viôt tra furlans, impegnâts dispès plui a barufâsi che no a strussiâ pe cause comune. Lui nol jere par un associazionisim di maniere, ma tal stes timp al voleve tignî dongje la int intun sisteme plui larc».
– In ce si fondie la ereditât inteletuâl di Marchet?
«Si pues cjatâle tai siei scrits, salacor marcant i concets che ancje culì o vin ricuardât».
– Cui in dì di vuê le aie cjapade sù pardabon?
Al è une vore dificil cjatâ un erêt pre Bepo. Ma cjalant il patrimoni spirituâl, inteletuâl e culturâl che nus à lassât si pues dî che i depositaris des sôs ideis o sin ducj noaltris furlans di vuê, che o vin di cjapâ sù i siei principis morâi e fâju deventâ no materie di museu, ma nestre semence di vite».

Christian Romanini