13 gennaio 2008

A Sant Jacum

Usgnot passade mi soi let un librut di pre Toni "A San Jacum, là che al finìs il mont" (ed. La Grame, 2004).
A son passaçs pardabon biei di chest pelegrinaç fat cui amîs di Glesie Furlane tal Fevrâr dal 1996 a Sant Jacum di Galizie dilunc dal cjamin dai pelegrins che almancul une volte ("o di vîfs o di muarts"...) a àn di lâ "là che al finìs il mont".
Al è un librut svelt e gustôs che al da un esempli fuart dal scrivi di pre Toni: argoments storics, teologjics, pagjinis di diari intimis e sinceris scritis come che al saveve lui, in maniere semplice e direte che ti rivin dretis tal cjâf e tal cûr.
O ripuarti une riflession fate intant che al passave la Catalogne, in visite al Santuari di Montserrat.

Al scrîf pre Toni (pagjine 43):
"No si pues vinci nissune bataie, ni di ordin militâr, ni di ordin culturâl, cence lis mans alçadis. (Il riferiment al è al cjapitul 17 dal libri dal Esodi: la bataie di Refidim, cuant che Mosè al ten i braçs alçâts judât di Aron e Cur, intant che Gjosuè al scombat cuintri di Amalec te plane pe liberazion dal popul ebraic, ndr.).
Tant a dî che no baste la fuarce militâr o economiche o tecnologjiche par che un popul al puedi vê avignî. E covente la fuarce de fede, de religjon, de culture, dal spirt. Un popul grant e fuart cence idealitât al devente debul; un popul piçul, cuntune grande cjarie spirtuâl e ideâl al devente fuart.
Il popul catalan, a diference dal nestri, al à vude la fortune di une grande disponibilitât di mieç economics. Un grant puart, une grande industrie, un grant teritori, un grant numar di int. E in plui al à vude de sô bande la glesie, che e à savût cumbinâ religjositât e culture, libris pe anime e libris pe ment. Jentrant tal curtîl de badie, si viôt une grande lapide là che la nazion catalane e ringrazie la comunitât benedetine di Monserrat par vê difindude cun fuarce e coerence la identitât culturâl catalane. Tant a dî: nô o vin fate la nestre part là jù, ma o fasevin pôc o nuie se voaltris, ca sù, no tignivis lis mans alçadis".

Par informazions e par vê i libris di pre Toni, clamait pre Tonin Cjapielâr (Ruvigne - UD) 0432.957268 o pre Roman Michelot (Vilegnove di Sant Denêl - UD) 0432 956010

3 commenti:

Christian Romanini ha detto...

Usgnot o ai stât a Vençon a cene cul grup di Glesie Furlane. O vin fevelât di cheste esperience e mi àn dât ancje un altri libri che al fevele di pelegrinaç: il viaç in Palestine che a vevin fat la volte prime, simpri cun pre Toni. Ma di chest us fevelarai dopo che lu varai let.

thermonuke ha detto...

no tu tacaras ancje tu a da binidizions urbi e turbul come ... no?

Christian Romanini ha detto...

no, no, trancuil: jo o soi dal parê che lis benedizions a àn di jessi lassadis ai predis. Ai laics ur fâs ben lâ a dutrine, ma simpri restant ca di ca dal altâr.