27 aprile 2007

Par radio une sagre in Slovenie

Scoltant la radio, che cumò si sint ancje in Cjargne, o ai sintût une publicitât di une fieste juste dongje Vencò, li che o levi a fâ benzine cuant che no vevin i sconts.
Mi è restade impresse la publicitât parcè che "di là dal clap" a àn decidût di fâsi publicitât chi in Friûl e la uniche publicitât che o ai sintût le ai sintude par furlan... voaltris vêso altris informazions?
Us met chi l'editoriâl dal prin numar da "La Patrie dal Friûl 2007":

Autonomie e informazion
Tal grim de Europe

No podìn no spartî la sodisfazion dai nestris confinants e amîs de Slovenie che a jentrin a plen titul, simbolizât de monede uficiâl comun, te famee dai popui de Europe, tornâts a dâ dongje par un progjet di progrès e di pâs dopo des tragjediis che a àn dividude, insanganade, disonorade cheste vecje mari dal dirit e de civiltât. Si sa che la convivence di plui personis, e cun plui reson, di plui sogjets politics nazionâi, e compuarte cualchi sacrifici, cualchi compromès, cualchi rinunce parziâl par un ben plui grant. L’impuartant al è che ogni popul e ogni nazion a puartin tal consès european il miôr di lôr, lassant fûr il piês, e che a puedin vivi te gnove comunitât cun dignitât e paritât di dirits e di dovês. In mût di no vê une union burocratiche o economiche o tecnologjiche, ma ancje e soredut culturâl e spirtuâl. E in chest sens ancje la zovine e piçule republiche de Slovenie e à tant ce dî e ce dâ pe sô storie milenarie. E lis sôs liendis storichis e politichis, lis limitazions e incomprensions e umiliazions che e à scugnût gloti in posizion minoritarie, i dan dut dirit di sentâsi cun braure a la gnove taule. Parcè che la storie dal popul sloven nus mostre ad abundantiam cemût che i grancj o i potents o i prepotents a fasin e a disfin, a zontin e a staronzin a lôr plasiment e cence pêl di scrupui di cussience. Biade la ore che ogni tant la “furtune” teorizade dal nestri Nicolau Machiavelli, e ven a dâi une man a la sô compagne, la “virtût”, e cussì a nassin chescj piçui meracui (se mai un meracul al è piçul e insignificant) che la plui minude e esposte des republichis de Jugoslavie e cuiste e cence di bot un colp di sclope la sovranitât e la indipendence.
Se tantis a son lis resons par indalegrâsi di chest event, nô furlans indi vin un di plui. O viodìn a colâ l’ultin ostacul che nus divideve in maniere violente e incussiente di une int che di secui e à fate strade cun nô, spartint in grant par la nestre grande tradizion aquileiese cun ducj i valôrs di fede e di culture, di vierzidure e di tolerance, che la grande mari e à dât in dote a lis sôs fiis. Secui e secui di condivision dai stes ideâi e principis morâi, pûr te diviersitât de espression linguistiche e musicâl. Une sinfonie che e pues jessi cjapade di spieli pe gnove agregazion dai 27 stâts. No par resons o nostalgjis teocratichis che no àn sens e no lu àn mai vût, ma par resons di autentic rispiet e promozion dal pluriculturalisim, condizion essenziâl se si vûl vê une anime europeane dongje di un cuarp.
I rapuarts dai furlans cui “sclâfs” a son simpri esistûts e in maniere positive. Baste pensâ ai pitôrs e ai artiscj sclâfs che a vignivin a operâ no dome tes valadis, là che a cjatavin sintonie di lenghe, ma ancje in altris lûcs de Furlanie. Cussì come tancj furlans a son emigrâts in Slavonie o tai teritoris dal Imperi cence sintîsi forescj. Par no fevelâ de fasse confinarie, che e viôt une popolazion peade culturalmentri e sentimentalmentri a la patrie-mari. Passant lis cjartis dai archivis des plêfs di cunfin, si note un passaç seguitîf e benefic di oms e feminis che a levin a cirî la compagne e il compagn di ca o di là, dal moment che no esistevin stangjis artificiâls e irazionâls e partant nancje un di ca e un di là, ma dome un insieme.
Dut chest rapuart ecuilibrât al è stât comprometût, fat saltâ, demonizât cuant che lis (pseudo) resons e i rimpins dai stâts nazionaliscj a àn tacât a dividi ce che la nature e la storie a vevin unît, a cjalâ come nemì di fiscâ chel che par secui al jere stât un cunfinant, a umiliâ ce che di simpri si veve almancul rispietât se no amât e fra lis dôs popolazions al è stât butât il velen mortâl dal odi. I prins proclamis dal gnûf stât talian cuintri de culture slovene, di svinidrîle il plui a la svelte possibil, no son invenzions titinis o comunistis, ma realtâts storichis vergognosis e la cerniere che e veve tignût unît nô e lôr e je deventade un vulcan in esplosion. La disfate di Cjaurêt dal 1917 a opare dal esercit regjoimperiâl, la invasion e ocupazion fassiste de Slovenie cun tant di pulizie etniche, i fats dolorôs de seconde vuere mondiâl, il mûr o fîl spinât che al à dividût fin chê altre dì il mont ocidentâl dal mont orientâl a son fats che a pesaran ancjemò a lunc, soredut tal cjâf di cierts talianons e nostagjics di drete che si visin dome dai dispiets dai slovens e no di chêi dai talians.
E je rivade la ore di voltâ pagjine, di mudâ mentalitât, di tornâ a fâ strade insieme, tal rispiet des diviersitâts culturâls e in non dai tancj valôrs che nus unissin. Lis puartis a son viertis, i cûrs a son daûr a vierzisi e si à dutis lis resons par sperâ in ben. E nô furlans, in cheste pagjine che si vierç, o vin di jessi i protagoniscj privilegjâts. Parcè che o sin i plui dongje. Parcè che o vin di recuperâ il timp pierdût par colpe de miopie e de tristerie dai grancj.

Antoni Beline

Nessun commento: