25 marzo 2013

Cemût che o viôt la Provincie


Si à fat e si continue a fâ un grant dibatiment su la domande "provincie sì o provincie no?".
Jo o pensi che l'ent provinciâl al à di continuâ a esisti, ma al è evident che si à di pensâ a une gnove organizazion a nivel regjonâl.
O lassi un moment in bande lis cuistions tecnichis parcè che no ai voie di fâle masse lungje, ancje se inmò no mi àn convint su cemût che si pues gjavâ lis provinciis che a son previodudis tal titul V de Costituzion taliane: une riforme costituzionâl no je cussì imediade.
Ma tornant al pratic, o pensi che une miôr organizazion dai ents locâi e sedi pussibile. E su chest teme o soi dacuardi cu la idee che e viodarès di une bande la citât metropolitane di Triest e di chê altre il Friûl. Vêso presint il model di Trent e Bolzan? Chel!
Cheste struture no dome e cjatarès une fonde storiche dant une juste impostazion a la "convivence" fuarçade che e dure di passe 50 agns di dôs realtâts tant difarentis (chê furlane e chê triestine), ma e rispuindarès ancje a cuistions pratichis. Fin cumò o ai fevelât di "contignidôr", cumò provi a fevelâ dal "contignût": o soi convint che un ent di mieç tra comun e regjon al coventi par vê un interlocutôr istituzionâl a puartade di man: miôr decentrâ che acentrâ, parcè che Triest no je propit cussì dongje. Al è clâr che a la provincie i van delegâts une serie di podês e di risorsis par meti in vore la totalitât de ativitât aministrative di aree vaste: a la regjon, slizeride des funzions aministrativis, i varessin di restâ compits legjislatîfs e di rapuarts internazionâi, par esempli.
Jo le pensi cussì e o soi in sintonie ancje cul President Fontanini che le à plui voltisdeclarade.

Di ce che o volarès fâus scrivarai tai prossims dîs, cirint di esponi cussì il program pes Elezions provinciâls 2013 dulà che o soi pal Maf tal colegjo eletorâl n.20 di S.Denêl (comuns di Forgjarie, Maian,Ruvigne e S.Denêl).

Nessun commento: