05 settembre 2010

La culture e je simpri nobile

O sin a Blessan cun Glesie Furlane, La Patrie dal Friûl e la Serling par partecipâ a la Fafieste, un event che si sta dimostrant la juste maniere di fâ fieste cence dismenteâ che "no dome di frico al vîf il furlan"... e se us al dîs jo, fricodipendent, o podês crodimi.
Come che o disevi o sin presints par promovi lis nestris publicazions e tai moments di polse, o cjapi la ocasion di tornâ a sfueâ i libris di pre Antoni, za lets ma che a san smaraveâti ogni volte che tu ju cjapis in man. Cun Mauro mi è capitât di fermâmi suntun passaç di "Trilogjie tormentade" il libri che pre Toni al à scrit tai agns 90 e che i à fat vinci il premi Sant Simon dal 1999.
Si trate di riflessions su trê oms che a somein une vore lontan: don Milani, Oscar Wilde e Pieri Pauli Pasolini. Propit su chest ultin inteletuâl, mi soi fermât a lei chestis riis che us torni a proponi chi sot. Nol è mai biel lei i libris a tocs e un consei che us doi di cûr al è di gjoldi de prime a la ultime ducj i libris che us capitin sot man. Comprindût chel chi.

Ve chi ce che al scriveve pre Antoni...

La culture e je simpri nobile (pagjine 205)
O sai che l'om inteligjent e curiôs al rive a passâ cun libertât e facilitât de leterature plui blasonade a chê plui sclete, cunvint che no esist une culture nobile e une ignobile, parcè che la culture e je simpri nobile come che la ignorance e je simpri ignobile. Ma chescj resonaments, che a somein scontâts, no jentrin par nuie intai compuartaments normâi de intelighentsia taliane e ancje furlane, simpri pronte a bandonâ il mancul pal plui. Là che il mancul al è chel che al da mancul pussibilitâts di public e di cariere. E i inteletuâi di riunde furlane dificilmentri a àn savût resisti a lis sirenis che a cjantanvin tal mâr plui larc e a àn stralozât cun armis e bagais dai gravârs dal Tiliment ai paltans dal Arno o, miei, dal Tevere, che al sfilie il Palaç di plui dongje.

Ancje il restâ furlans e je une sielte (pagjine 206)
Mi permet un ricuart personâl. Seben che no soi un inteletuâl di prime cualitât, no pues dineâ di vê rivât a fâmi un ciert non tra i scritôrs nostrans, judât salacor de pocje fole dai contendents. Poben plui di une volte mi è stât dât il consei, ni cirût ni condividût, di bandonâ la lenghe furlane parcè che no da pussibilitât di sboc. Come se la culture e ves di jessi in funzion de cariere.
Mi visi ancje de impression orende che al à fate pari Turoldo a Aquilee te grande celebrazion dai 11 di Lui dal 1976 pes vitimis dal taramot, cuant che si è scusât di no podê fevelâ par furlan parcè che al veve di dî robis "masse impuartantis".
Cemût aial vivût Pasolini il so amôr pe culture-mari peade a la realtât contadine e i aprofondiments filologjics de culture umanistiche che i cjapavin simpri plui e il timp e il cûr? Aial rivât a mantignî un ecuilibri no facil o la seconde i aie cjapade la volte a la prime, come che la periferie di Rome i veve cjapade la volte a la periferie culturâl furlane? Cemût mai che, dopo de primevere curte de Academiuta, i scrits par furlan a son sparîts e intes letaris si respire un contest culturâl che nol à plui nuie di "locâl"? No soi in grât di dâ une rispueste. Mi sint in dirit però di fâmi e di fâ la domande.
[...]
pre Antoni Beline (Trilogjie tormentade, ed. Glesie Furlane - Premi Sant Simon 1999)

1 commento:

Galliano ha detto...

Mandi
O soi plenementri dacuardi che la culture e je simpri NOBILE, ancje chês clamadis minoritariis, se nô no rivin a crodi che a sedi cussì, si riscje simpri di pierdi la proprie identitât.