03 aprile 2008

La nestre Fieste Nazionâl: vierzìn i voi!

Ai 3 di Avrîl di ogni an si celebre la fieste de Patrie dal Friûl, ricuardant la nassite dal Stât Patriarcjâl di Aquilee.
Il contest
L’Imperadôr Indrì IV, tornant di Canossa, li che i jere stade gjavade la scomuniche di Pape Gregori VII, al ven salvât dal so amì Siart di Beilstein, Patriarcje di Aquilee, che lu jude a scjampâ de vuaite dai nobii che lu menaçavin. Par ringraziâlu de fedeltât e dal jutori prestât, ai 3 di Avrîl dal 1077 l’Imperadôr Indrì IV al firme la bole imperiâl che e conferìs al Patriarcje Siart il podê temporâl: pe prime volte la aree, che e cjape dentri i teritoris dal Friûl, Cjargne, Cjadovri, e ancje zonis che vuê a son in Austrie, Slovenie e Istrie, e je governade di une autoritât locâl e autonome che e à sede a Aquilee.
Lis funzions dal Patriarcjât
Il storic Gian Carlo Menis, te sô “Storie dal Friûl”, al scrîf «Si costituive cussì un vast e compat teritori che al veve di sotstâ ae uniche jurisdizion feudâl dal Patriarcje. Intune peraule al vignive fondât chel “principatus Italiae et Imperii”, politic-eclesiastic, che al sancive une realtât sociâl za consolidade mediant di un lunc procès storic e che, di li indevant, par trê secui e mieç, e varès unît i furlans in formis simpri plui elevadis di vite civîl».
Il Parlament dal Friûl, un dai prins in Europe
Il Stât Patriarcjâl si à di ricuardâlu ancje par un altri impuartant orghin istituzionâl: Il Parlament dal Friûl che al clamave adun rapresentants de glesie, de nobiltât e dai comuns. No je date precise che e documenti la fondazion di cheste istituzion, volude dal Patriarcje ancje par limitâ lis pressions de nobiltât. Ma al è sigûr che il Parlament dal Friûl al nassè ben prime dal 1215, cuant che in Ingletiere e fo scrite la Magna Charta Libertatum, il document che al fasarès tacâ la ete de democrazie parlamentâr.
Ma in Friûl o sin rivâts almancul 20 agns prime!
Il 3 di Avrîl in dì di vuê
Ricuardâ une date al à un valôr simbolic, ma no si pues fermâsi a une semplice celebrazion. Al à di jessi un moment par resonâ su la nestre storie, cence nostalgjiis anacronistichis, ma cu la cussience che il Stât Patriarcjâl al rapresente il prin e il plui lunc (al durà fintremai al 1420) esempli di autoguvier dal nestri teritori.
Ve chi ce che al diseve ancje Pre Checo Placerean.

3 commenti:

thermonuke ha detto...

Off topic x majanes spiritos:

vue se vais a marcjat cjalait el furgon de Battelino parchegjat fur dal Ghiottone.

Le puartiere e a la scrite Italia dei Valori (so ex partit) scancielade cun t'une strisse nere e plui parsore al è il so gnuf simbul PDL Berlusconi.

Ce figade!

Al e come che bertinotti, improvisamentri folgorat sule vie di Damasco, al scancielas cul penarel el falcet e al scrives libertas sul marcjel slungjangj un tic el mani....

Christian Romanini ha detto...

Sul Gazzettino di vuê

TRE APRILE
L'intuizione di pre Checo
di William Cisilino*

Si deve all'intuizione di Pre Checo Placerean se i friulani possono disporre, come altri popoli piccoli e grandi, di una ricorrenza tutta loro: la "Fieste de Patrie dal Fril". A Pre Checo (come ai friulani in genere) interessavano ben poco le autocelebrazioni, la sua attenzione era continuamente rivolta al presente, alla situazione difficile che il Friuli stava ancora vivendo agli inizi degli anni Settanta. La "Patrie" aveva bisogno di una rinascita che per Pre Checo - come per tanti altri - poteva passare solo attraverso l'autonomia.

La scelta, quindi, fu quasi obbligata e cadde sul periodo di massimo autogoverno della storia friulana che ebbe inizio il 3 aprile 1077, data in cui l'imperatore Enrico IV sancì a Pavia la nascita dello Stato patriarcale friulano.

Da quel momento, fino al 1420, la "Patrie" (termine con cui il Friuli fu chiamato sin dai tempi più remoti e che si consolidò proprio in tale periodo) divenne uno stato indipendente retto dal Patriarca di Aquileia, a cui si affiancò negli anni seguenti, il "Parlamento", una delle primissime strutture rappresentative d'Europa, sicuramente fra le più avanzate se già nel XIV secolo era diventato la più grande assemblea legislativa e il maggior tribunale d'appello amministrativo.

A trent'anni di distanza quell'intuizione si rivela ancora attualissima, sebbene le condizioni storiche si siano quasi capovolte.

Ma mai come oggi abbiamo bisogno di fermarci a riflettere come popolo sul nostro presente (questo era il messaggio di Pre Checo). Lo testimonia il fatto che, di anno in anno, si moltiplicano nei vari comuni della "Patrie" gli eventi per ricordare il 3 aprile e che le principali istituzioni civili e religiose riconoscono e celebrano tale ricorrenza.

Lo testimonia anche il successo della manifestazione principale che viene organizzata ogni anno a rotazione in un comune diverso delle tre province friulane e che quest'anno toccherà l'estremo lembo dell'attuale confine amministrativo friulano: Cordovado.

La Festa del Friuli nasce pertanto come un momento fortemente rivendicativo - e, sia ben chiaro, tale deve restare - ma sta diventando sempre di più la festa di tutti i friulani, cioè di tutti coloro che amano questa terra e ne sanno apprezzare e rispettare l'immenso patrimonio storico, culturale, linguistico.

Si tratta di una tappa fondamentale affinché la Fieste sia in grado di proporre un modello di identità aperto e capace di confrontarsi sia con i "nuovi friulani" (in primis gli immigrati, che spesso provengono da contesti minoritari come il nostro), sia - sfida ben più ardua, ma che va affrontata - con coloro che vivono in modo critico questa identità, ma che sono aperti al dialogo.

*presidente Istitt Ladin Furlan "Pre Checo Placerean"

Christian Romanini ha detto...

A Cordovât (PN) (dopo Aquilee 2007, Cormons 2006...) si à vude la celebrazion uficiâl dai 3 di Avrîl, che ogni an e je inmaneade dal Istitût Ladin Furlan "Pre Checo Placerean" zirant une des trê provinciis furlanis.
Ve chi un resocont de zornade.