Il lidrisament al è forsit la dibisugne plui impuartante e plui mâl cognossude de anime umane. E je tra lis plui dificilis di definî. Midiant de sô partecipazion reâl, ative e naturâl ae esistence di une coletivitât che e conservi vîfs cierts tesaurs dal passât e cierts presentiments dal avignî, l'om al à une lidrîs. Partecipazion naturâl, ven a stâi, imponude in maniere automatiche dal lûc, de nassite, de profession, dal ambient. A ogni om i coventin lidrîs multiplis. Al à dibisugne di ricevi cuasi dute la sô vite morâl, inteletuâl, spirituâl midiant dai ambients che ur parten naturalmentri.I sgambis di influencis tra i ambients une vore difarents tra lôr a son indispensabii tant che il lidrisament tal cjamp naturâl. Un determinât ambient al à di jessi influençât dal esterni, no par jessi insiorât, ma par jessi stimolât e rindi plui profonde la proprie vite. Al à di nudrîsi dai stimui che a vegnin di difûr, dome dopo di vêju assorbîts e i individuis che lu componin ju àn di ricevi dome di chest stes. Cuant che un pitôr di autentic valôr al va intun museu, la sô origjinalitât si sint rinfuarcide. Chel distès al à di sucedi a lis diviersis popolazions de tiere e ai diviers ambients sociâi.Si à dislidrisament ogni volte che si à une concuiste militâr e, ta chest câs, la concuiste e je cuasi simpri un mâl. Il dislidrisament al è minim cuant che i concuistadôrs a son un popul migradôr che si stabilìs intune tiere concuistade, si misclice cu la popolazion e al met lidrîs alì. Chest al fo il câs dai Elens te Grecie, dai Celts in Galie, dai Arabics in Spagne. Ma cuant che il concuistadôr al reste forest sul teritori che al à ocupât, il dislidrisament al è une malatie cuasi mortâl pes popolazions concuistadis. Si rive al massim nivel cuant che a son deportazions di masse, come te Europe ocupade de Gjermanie o te anse dal Niger, o cuant che e je une sopression brutâl di dutis lis tradizions locâls, come tai teritoris francês de Oceanie (se o vin voie di crodi a Gauguin e a Alain Gerbault).Fintremai cence concuiste militâr, il podê dai "bêçs" e la dominazion economiche a puedin imponi une influence foreste al pont di provocâ la malatie dal dislidrisament.Infin lis relazions sociâls dentri di un stes paîs a puedin jessi fatôrs une vore pericolôs di dislidrisament. Tai nestris paîs, in dì di vuê, oltri che a la concuiste a son doi velens che a difondin cheste malatie. Un a son i "bêçs". I bêçs a secjin lis lidrîs dapardut li che a jentrin sostituint a ogni altri movent il desideri di vuadagn. Al vinç facilmentri ducj chei altris movents parcè che al domande un sfuarç di atenzion une vore mancul grant. Nissune altre robe e je clare e semplice come une cifre.
Simone Weil, Il lidrisament (L'enracinement, 1949)
Purtroppo te lo so scrivere solo in Italiano... bravo!
RispondiEliminaDan (Macca)
Siccome il profilo di Blogger lo uso poco, il mio Blog è:
RispondiEliminahttp://Transit.splinder.com
Giusto per correttezza.
Daniele
Grazie Daniele!
RispondiEliminaMi à fat tant plasê vêti ospit chi!