07 settembre 2010

La Patrie ti fevele sul videofonin

Al è il gjornâl storic in lenghe furlane e dal 1946 al continue a dâ vôs a la cause furlaniste, "par un Friûl plui furlan" al dîs il sproc che si lei sot de testade.
La fuarce da La Patrie dal Friûl (www.lapatriedalfriul.org) e je simpri stade chê di tignî ben di voli lis lidrîs dal Friûl, ma cence dismenteâsi de atualitât.
Cun chest principi e nas la colaborazion tra "La Patrie dal Friûl" e TradeinvestTV (www.tradinvest.tv), webtv nassude a Londre tal 2006.
Il progjet al previôt une campagne promozionâl indreçade ai utents cun smartphone, plui cognossût cul non di videofonin.
Si trate di spots curts (massim 30 seconts) che “La Patrie dal Friûl” e divulgarà par fâ cognossi la riviste midiant videomessaçs in lenghe furlane che si puedin viodi sul cualsisedi model di smartphone, simpri plui doprâts dai zovins.
"O ai vude ocasion di confrontâmi cu la Redazion de Patrie dal Friûl e si sin cjatâts subit in sintonie" al declare Marco Macorigh (te foto), furlan traplantât di passe 20 agns a Londre e aministradôr di TradeinvestTV "Intun mont globalizât, dulà che Internet al è il spiele plui imediât di chest procès, nus somee strategjic pontâ ancje su la lenghe furlane, parcè che come che al dîs Robert Jhonson, life training ancje di Bill Gates, al è necessari "distinguisi par no estinguisi": te comunicazion al devente fondamentâl dâ une fuarte identificazion al messaç e par chest o ai vin decidût di mostrâ cheste campagne ancje in Scozie, in Gales e in Irlande".
La Patrie dal Friûl e je duncje il prin media in lenghe furlane che al sperimente chescj gnûfs mieçs di comunicazion, ma ancje esempli di avanguardie a nivel european.
Cui al volès ricevi i sms e mantignîsi cussì informât al pues mandâ il so numar di telefonin a info@lapatriedalfriul.org: PAR VIODI IL SPOT, FRACAIT CHI.

05 settembre 2010

La culture e je simpri nobile

O sin a Blessan cun Glesie Furlane, La Patrie dal Friûl e la Serling par partecipâ a la Fafieste, un event che si sta dimostrant la juste maniere di fâ fieste cence dismenteâ che "no dome di frico al vîf il furlan"... e se us al dîs jo, fricodipendent, o podês crodimi.
Come che o disevi o sin presints par promovi lis nestris publicazions e tai moments di polse, o cjapi la ocasion di tornâ a sfueâ i libris di pre Antoni, za lets ma che a san smaraveâti ogni volte che tu ju cjapis in man. Cun Mauro mi è capitât di fermâmi suntun passaç di "Trilogjie tormentade" il libri che pre Toni al à scrit tai agns 90 e che i à fat vinci il premi Sant Simon dal 1999.
Si trate di riflessions su trê oms che a somein une vore lontan: don Milani, Oscar Wilde e Pieri Pauli Pasolini. Propit su chest ultin inteletuâl, mi soi fermât a lei chestis riis che us torni a proponi chi sot. Nol è mai biel lei i libris a tocs e un consei che us doi di cûr al è di gjoldi de prime a la ultime ducj i libris che us capitin sot man. Comprindût chel chi.

Ve chi ce che al scriveve pre Antoni...

La culture e je simpri nobile (pagjine 205)
O sai che l'om inteligjent e curiôs al rive a passâ cun libertât e facilitât de leterature plui blasonade a chê plui sclete, cunvint che no esist une culture nobile e une ignobile, parcè che la culture e je simpri nobile come che la ignorance e je simpri ignobile. Ma chescj resonaments, che a somein scontâts, no jentrin par nuie intai compuartaments normâi de intelighentsia taliane e ancje furlane, simpri pronte a bandonâ il mancul pal plui. Là che il mancul al è chel che al da mancul pussibilitâts di public e di cariere. E i inteletuâi di riunde furlane dificilmentri a àn savût resisti a lis sirenis che a cjantanvin tal mâr plui larc e a àn stralozât cun armis e bagais dai gravârs dal Tiliment ai paltans dal Arno o, miei, dal Tevere, che al sfilie il Palaç di plui dongje.

Ancje il restâ furlans e je une sielte (pagjine 206)
Mi permet un ricuart personâl. Seben che no soi un inteletuâl di prime cualitât, no pues dineâ di vê rivât a fâmi un ciert non tra i scritôrs nostrans, judât salacor de pocje fole dai contendents. Poben plui di une volte mi è stât dât il consei, ni cirût ni condividût, di bandonâ la lenghe furlane parcè che no da pussibilitât di sboc. Come se la culture e ves di jessi in funzion de cariere.
Mi visi ancje de impression orende che al à fate pari Turoldo a Aquilee te grande celebrazion dai 11 di Lui dal 1976 pes vitimis dal taramot, cuant che si è scusât di no podê fevelâ par furlan parcè che al veve di dî robis "masse impuartantis".
Cemût aial vivût Pasolini il so amôr pe culture-mari peade a la realtât contadine e i aprofondiments filologjics de culture umanistiche che i cjapavin simpri plui e il timp e il cûr? Aial rivât a mantignî un ecuilibri no facil o la seconde i aie cjapade la volte a la prime, come che la periferie di Rome i veve cjapade la volte a la periferie culturâl furlane? Cemût mai che, dopo de primevere curte de Academiuta, i scrits par furlan a son sparîts e intes letaris si respire un contest culturâl che nol à plui nuie di "locâl"? No soi in grât di dâ une rispueste. Mi sint in dirit però di fâmi e di fâ la domande.
[...]
pre Antoni Beline (Trilogjie tormentade, ed. Glesie Furlane - Premi Sant Simon 1999)

01 settembre 2010

FAntat in Fieste

Chest fin di setemane i Fantats furlans a fasin fieste a Blessan di Basilian.
O speri di viodius in tancj!
Ve chi il program (fracait il link) e la locandine dal Maiute Award 2010, il concors pe miôr maiute par furlan.