30 giugno 2010

Presentazion de Patrie a Marian

Us spietìn vuê a Marian pe presentazion de Patrie di Jugn: (cuviertine dedicade a Dino Zoff): o sarìn il Dreetôr Valcic e jo, ospits de sindic Cristina Visintin. Apontament te sale dal consei comunâl in place dal municipi aes 8 e mieze di sere.

27 giugno 2010

Dut in waka waka

Va ben, lu amet, o ai fat une mancjance: no ai inmò fevelât des partidis dai mondiâi e alore o recuperi cuntun video che mi à fat ribaltâ dal ridi! E intant, in onôr dai miei amîs di Colonia Caroya jo o tifi Argjentine (ancje se Maradona no mi è propit simpatic).

24 giugno 2010

Documentari a Maian

Sabide ai 26 di Jugn, li dal Auditorium Comunâl di Maian aes 20.45 cun jentrade libare, al vignarà presentât il film documentari Cjampanes realizât dai "Pignots de Companie Instabil di Artigne".
Nassude cuasi par câs tal 1991, la companie teatrâl e ricêf in dì di vuê larcs e entusiastics consens in tantis localitâts de regjon cui siei spetacui che a tindin a fâ rivivi la autenticitât dal vivi furlan, libar dai condizionaments imponûts de culture moderne.
Il film al nas dal desideri di Anna Maria De Monte, autore dai tescj teatrâi e ancje atore de companie, di realizâ un cd audio che al contignìs une sô conte e il sun des cjampanis di mandâ a un parint in sud Americhe. Al scomençà cussì la stesure de senegjature e tal stes timp a partirin lis richiestis di contribût a istituzions publichis e privadis che in gracie dal lôr interessament a àn permetût la realizazion dal progjet.
Cjampanes al è un film documentari che al conte, traviers une letare, i ricuarts di Anna Maria De Monte. Il fîl dal discors a son lis cjampanis che a vuidin il spetatôr te storie che e marcje i ultins cincuante agns de vite di paîs in Friûl. Une volte, il sun des cjampanis al segnave la vite di une comunitât, il nassi e il murî de zornade, la ore dal gustâ e de preiere, l'ultin viaç dal om in chest mont. Si che duncje il film documentari si môf sul fîl dai ricuarts fasint rivivi moments significatîfs di vite di un passât no ancjemò lontan cuant che i ritmis di ogni dì a lassavin spazi al incuintri, al dialic, ae condivision. Lis imagjinis a mostrin la zone culinâr, ma a puedin dal sigûr rapresentâ buine part de regjon. Tantis fameis a podaran cussì ricognossisi par vie che a àn vivût e a vivin situazions compagnis a chês descritis tal film. Cun di plui, la sielte di limitâ i dialics e je stade fate par lassâ al spetatôr la pussibilitât di identificâsi cu la storie contade.
Cun chest lavôr, basât sul test di Anna Maria De Monte, "I Pignots" no intindin peâsi ae nostalgjie pal passât, ma trasmeti un insegnament e un messaç di sperance indreçât soredut ai zovins ricuardantjur che i valôrs no van daûr lis modis e no si pierdin tal timp.
Tal avignî, Cjampanes al vignarà distribuît ancje tal forest midiant lis associazions dai emigrants. Infratant si sta valutant la partecipazion a concors nazionâi dedeâts al setôr e ancje a une dopleadure in lenghe inglese che e permetarès une plui grande difusion tal forest e ancje la pussibilitât di partecipâ a concors internazionâi.
Eventuâls ufiertis libaris cjapadis sù vie pe serade a saran dopradis par comprâ lis cjampanis pal gnûf cjampanili di Maian.

23 giugno 2010

Un vêr campion

No us dîs ce emozion che o ai vude a intervistâ Dino Zoff: su la Patrie dal Friûl di chest mês o fevelìn di balon e a mi mi à tocjât l'onôr di fevelâ cul mitic portieron di Marian.
Par lei la interviste: fracait chi.

21 giugno 2010

Mandi Emilio Crozzolo

Mi àn visât che al è mancjât Emilio Crozzolo, president de Societât Furlane di Buenos Aires. Jo no lu cognossevi di persone, ma cuant che tal 2007 (che in chel an la Societât e à fat 80 agns) o vin proponude la FriûlTV nus veve mandât un messaç video che us torni a proponi. Jo lu ricuardarai cussì.
Un mandi di cûr a ducj i furlans di Buenos Aires e a la famee di Emilio Crozzolo in chest moment dificil.

13 giugno 2010

La Cjacarade di Valcic sul Gazzettino di vuê

Dree Valcic (te foto) al dediche vuê la sô rubriche "La Cjacarade" a la azion (o miôr: la no-azion) dal Arcivescul Mazzocato su la cuistion furlane. Il titul mi somee che al dîs za tant...

Chel «mandi» che l'arcivescul nol rinove
di Dree Valcic
Di cuant che al è rivât a Udin, bonsignôr Andrea Bruno Mazzocato, arcivescul, come segnâl di comprension pe gnove realtât che al cjapave la vuide spirtuâl, si è limitât fint cumò a un debil e cuasi obleât “mandi” al la fin dal so discors di investidure. Di chê dì, ai 18 di Otubar dal 2009, al è passât avonde timp par capî lis dinamichis di chel Friûl «che no cognòs» come che al veve dit ta chê volte.
Par tacâ chel percors al à sielt lis sedis dal disasi e de soference: la preson e il Piccolo Cottolengo, che a mostravin lis carateristichis che al intindeve dâ al so mandât. Pocje politiche, plui magjisteri. La incarghe dade a Genero in sostituzion di Gherbezza tal puest di vicjari gjenerâl, mi somee che e confermi la sensazion.
No che chest ca al fos un politic di nature, ma al è stât lui il cleric che al à partecipât a ogni iniziative, cunvigne, assemblee che e domandàs la presince de Glesie dal Friûl dongje dai problemis leâts al disvilup di cheste tiere. Comprindûts chei de autonomie. Un argoment che Mazzocatp al evite pulît, come che no si è mai venturât sui ritarts romans pe aprovazion dal “Messâl par furlan”. Forsit al à decidût che un “mandi” al baste e al vanze.

10 giugno 2010

Rispiet

Al è un pôc che al mancje un post gnûf… ma disìn che mi soi cjapât un moment par lei alc di plui e scrivi alc di mancul. Parcè?
Parcè che cuant che tu ti cjatis pes mans pagjinis come chês scritis di Amato De Monte e la sô femine Cinzia Gori, tu ti rindis cont di trop che a pesin lis lôr peraulis e trop invezit che a son cuasi di bant dutis chês altris, comprindudis lis tôs.
Gli ultimi giorni di Eluana” al è un libri che o ai let dut di un flât, cun intensitât e atenzion. Parcè che o volevi capî. O ai simpri cirût di no lassâmi tirâ te confusion di chei dîs, di no cedi a la tentazion de gare a cui che al berghelave di plui par vê reson. E o soi content di no jessi sbrissât, ancje grazie al grant esempli che mi à dât une altre persone impuartante.
Cui miôr di lui che al à cjapade une responsabilitât cussì grande podevial descrivi chei fats? Sigûr che Beppino Englaro al à scrit ancje lui un libri, articui, si è batût par puartâ indevant cheste bataie. Ma cuant che al è jessût chest libri o ai sintude une fuarce strane che mi à dit a colp che o vevi di cjolilu.
E lei lis pagjinis scritis dal miedi De Monte, un riferiment a nivel di anestesie, une specializazion fondamentâl de medisine, mi à fat vignî i sgrisui. Cui che lis à scritis nol veve dome une opinion, ma ancje la competence necessarie par tratâ un câs come chel di Eluana Englaro. E propit leint chestis pagjinis o ai vude la sensazion clare che Amato De Monte al à zontât a la sô preparazion sientifiche ancje chê part di umanitât che e covente in situazions cussì. O ai capît che par lui no si tratave di un “câs Englaro”, ma dal dolôr di une famee che e veve dibisugne di delicatece e rispiet. Robe che invezit tancj no àn fat. Ta chês zornadis ai sintude tante confusion, ma o ai vude la impression che la plui part no à vude chê di metisi in discussion, cirint magari di capî ce che chê famee e à passât.
In tancj a jerin cussì preocupâts di fâ savê ce che al jere miôr fâ, cence magari nancje vê viodude la situazion cui lôr voi, che forsit no àn cirût (o no àn vude voie) di imagjinâ ce che un pari e une mari a puedin sintî denant di une disgracie cussì grande come viodi une fie ferme intun jet par cussì tant timp dopo di un incident, savint cemût che le pensave cheste fie. E claris a vegnin fûr lis contradizions di un sisteme che si è dimostrât une vore impreparât a frontâ tematichis cussì grandis.
Par furtune che invezit a son personis che impreparadis no son. Amato De Monte mi à fat rifleti e lu ringrazii. Lu ringrazii pe sô professionalitât di miedi al servizi di cui che al à bisugne, ma ancje pe umanitât di om che e ven fûr di chest libri. Rispiet de persone, rispiet dal dolôr dai cjârs, rispiet de justizie… sì parcè che forsit, tal grant davoi, plui di cualchidun si è dismenteât ancje dal fat che ce che al è stât fat al jere l’adempiment di un at in non de leç uficiâl in rispiet di une volontât difindude cun trasparence in ducj chescj agns.
Jo no sai cemût che mi sarès compuartât intune situazion cussì... o ai za dit che si varès di jessi li par podê fevelâ, ma dal sigûr o varès domandât di vê la gracie di podê confrontâmi cuntune persone come lui, che mi à dimostrât di cognossi pardabon il significât de peraule “rispiet”.

PS: us consei di lei il so libri, ma ancje di lâ a viodi il sît http://www.pereluana.it/, di lei chest intervent di pre Tonin Cjapielâr che us vevi za segnalât e di scoltâ cheste cjançon di Aldo Rossi "Pari".