30 novembre 2009

29 novembre 2009

No al nucleâr

Al è di un pôc che si torne a sintî a fevelâ di nucleâr. Jo no soi un espert, ma se o ai di scoltâ o preferìs afidâmi a chei che a san: alore us segnali no dome chest video chi sot, ma ancje a lis peraulis di Carlo Rubbia.
Par risolvi il probleme de energjie, secont il premi Nobel pe fisiche Carlo Rubbia, si à di rivoluzionâ dal dut la strade. "In ce maniere? Taiant il grop gordian e tacant a cjalâ intune altre direzion. Parcè che di une bande, cui combustibii fossii, o vin i problemis ambientâi che a menacin di fânus scherçs une vore bruts. E se di chê altre bande o cjalìn al nucleâr, si inacuarzìn che o sin di front a lis stessis dificoltâts no risolvudis di un cuart di secul indaûr. La strade prometent e je pluitost chê de energjie solâr, che e je daûr a cressi cuntun ritmi dal 40% ogni an tal mont e e dimostre di savê risolvi i problemis tecnics che i capitin denant. Clâr che no feveli de Italie. I paîs li che si concientrin i progrès a son altris: Spagne, Cile, Messico, Cine, Indie, Gjermanie, Stâts Unîts".
Par lei il rest de interviste, fracait chi.

25 novembre 2009

Mostre dal Cine

Vuê e tache la mostre dal Cine, no dome par furlan, ma in calendari a son ancje films di altris minorancis europeanis.
Tra chei par furlan al sarà ancje "Jo o ai voie di jessi un vuerîr" che us propon chi sot e che al nas di une conte dai fruts de scuele materne di Maian.
Un grazie a Luca e Marco (fracait chi par scoltâ la sô spiegazion) che le àn fate deventâ un video.

24 novembre 2009

Dinosaurs sot dai puartis a Udin!

Tai prossins dîs cui che al passarà par Udin al podarà viodi stranis olmis sot dai puartis: olmis di dinosaurs. «I dinosaurs sono estints? No, a rivin in librarie!» al è il sproc che al compagne la jessude de prime racuelte da «I Gnognosaurs», fumut in lenghe furlane nassût de fantasie dal ilustradôr Andrea “Dree” Venier. Sabide ai 28 di Novembar il sproc al devente realtât e il volum al sarà presentât li de librarie Ribis di Udin a lis 5 dopomisdì. I protagoniscj a son simpatics dinosaurs che a fevelin par furlan e che lis lôr aventuris a son publicadis a strichis su Alc&Cè, riviste par fruts in alegât a La Vita Cattolica. Chescj piçui erois dal Jurassic a àn la carataristiche di jessi propit gnognos, e di chest e nas dute une schirie di gags spiritosis e sureâls. I dissens a son une vore colorâts, cun trat sintetic e une vore personâl. Il volum al è publicât de cjase editore “L'Omino Rosso” di Pordenon, specializade in leterature par fruts. Pal apontament al sarà presint il president de Arlef (Agjenzie Regjonâl pe Lenghe Furlane) Loreno Zanon, Sandri Di Suald, creadôr di Tarvos, il prin fumut par furlan, l'autôr Dree Venier e la senegjadore Elisabetta Pittana. Par dute la durade dal event Dree Venier al sarà disponibil par fâ lis “dedicacès”, (tiermin francês che al significhe dedichis autografis dissegnadis) a cui che al volarà comprâ il libri. Une ocasion di no pierdi par cui che al vûl un libri “grifât” di persone di un autôr e par viodilu in vore intant che al dissegne.
Il debut in librarie al è stât anunciât di une promozion inovative su Internet, midiant dai cussì clamâts “social network”: misteriosis emails, cun olmis di dinosaurs che a fasevin intuî che alc al veve di sucedi, a àn precedût la scree di un blog dedicât (www.gnognosaurs.blogspot.com) li che si puedin cjatâ zûcs, strichis ineditis, indicazions par gadgets omaç di ritirâ in diviers ponts dal Friûl e discjamâ contignûts difarents. Po i “Gnognos” a son sbarcjâts ancje sul innomenât Facebook cun, par esempli, il quiz “Ce Gnogno sêstu?” e midiant di altris aplicazions dopradis tra i utents dal “social network” plui famôs. Cui disial che il furlan nol cjale al avignî? I Gnognosaurs lu fasin, ancje se a vegnin dal Jurassic.

23 novembre 2009

Consei comunâl

Al è convocât par joibe ai 26 di Novembar aes 6 e mieze di sere il Consei Comunâl.
Tra i tancj ponts dal ordin dal dì, lis dimissions di Antonio Pesenato.
Par lei dut l'ordin dal dì, fracait chi.

22 novembre 2009

Jude, il tradutôr che ti jude

Come che si dîs spes "tradusi" al è cuasi "tradî" parcè che dispès al devente dificil mantignî il stes savôr dal test in lenghe origjinâl rispiet a chê de traduzion. Forsit al è ancje par chest che i creadôrs dal prin tradutôr automatic a àn sielt come non "Jude", realizât cence nissun contribût public.
L'imprest informatic realizât de Serling al sarà presentât in curt pal public: l'apontament al è par martars 1 di Dicembar aes 18.00 a Udin, li de sale de Fondazion CRUP, in vie Manin 15.
Par savênt di plui, fracait achì.

17 novembre 2009

16 novembre 2009

Il blog dai Gnognosaurs

Dopo des mails misteriosis de setemane passade, ve ca scuviert il misteri: a son tornâts i Gnognosaurs e a àn viert un lôr blog, lait a viodi chi gnognosaurs.blogspot.com.

15 novembre 2009

Dopo lis mails, lis letaris

A son zornadis di corispondencis... dopo des mails che mi son rivadis te pueste eletroniche, vuê o vierç il gjornâl e o cjati 2 letaris di doi di Maian che da lis pagjinis dal cuotidian a mandi messaçs ancje al Sindic e a la Zonte comunâl.
Tai coments us met lis 2 letaris.

Inmò une mail strane

O ai ricevude ancjemò une mail strane... ve ca:

Date: 14 novembre 2009 14.39
Oggetto: DINOSAURS: LIS VÔS A VAN INDEVANT


Ve chi l'imagjine di cualchi fossil dal Jurassic cjatât ta lis montagnis dal Friûl.
Dut al fasarès pensâ che i dinosaurs a sedin aromai nome piere di meti intun museu.
Ma lis vôs parsore di une lor tornade a van indevant a slargjâsi.
Ce sucedial?
E ce isal chel vues a tre pontis parsore dal cjâf di chest scheletri, e il cuar sul music di chel altri?
Par savêlu, spietait ancjemò un pôc: il misteri nol restarà misteriôs tant a lunc.

14 novembre 2009

Isal vuarît?

Une strane mail plene di olmis


Vuê o ai vierte la pueste eletroniche e o ai cjatade cheste mail tant strane e che us propon chi sot...

Date: 13 novembre 2009 14.52
Oggetto: OLMIS

Ise propit vere che i dinosaurs a son estints? Nô o crodìn di no.
Dispès, tai ultins dîs, a nus an segnalât ator par Udin e pardut il Friûl, segnos dal passaç di cualchi forme di vite preistoriche. Simpri plui int e dîs di vê viodût cualchi esemplâr di une strane specie di dinosaurs, che a si distinguin par jessi particolarmentri dordei.
Cui sono? Dulà si platino?
Dutis chestis domandis a stan par cjatâ une rispueste. Doman, un gnûf inzornament.

13 novembre 2009

Jo o stoi cul Sunsplash

Jo no justifichi e no justificarai mai cui che al consume droghe. Ma fâ di dut par parâ vie un event mondiâl che fint al 2009 si è fat a Osôf, come il Sunsplash, mi somee un grant autogôl.
In tancj agns e je stade arestade tante int par droghe (tignìn presint che però a son stadis miârs e miârs di personis ogni an e duncje i numars a van contestualizâts), ma acusâ l'event di jessi un festival des sostancis stupefacentis mi somee strumentâl e ideologjic, une posizion cjamade di prejudizis. Alore sono di sierâ dutis lis ostariis, lis fiestis di paîs, lis sagris, cu la acuse di favorî il consum di alcul? E ce dî dai concierts e des discotechis?
E mi fâs ancje avonde ridi la mode di tancj politics di metisi a fâ il test de droghe. Nissun mal à domandât a mi, ma no larès a fâlu parcè che mi somee un iniziative propagandistiche, juste par fâsi fotografâ e finî sul gjornâl: juste la setemane passade o ai fat une donazion di plasme in aferesi e sul gno tessarin di donatôr de Afds o soi rivât a cuote 20 (tal 2009 o soi stât 5 voltis: 4 di plasme e 1 di sanc intîr). Nol covente che o disi che se o voi al servizi trafusionâl ancje dome cuntun rafredôr, mi mandin a cjase e no mi fasin donâ sanc... altri che test anti droghe! (fasint une provocazion, parcè dongje dal test antidroghe nol è stât previodût ancje il test su la alcolemie?...)
Dit chest o speri che vuê aes 6 di sere a Udin e sedi tante int pe manifestazion a pro dal Sunsplash!

12 novembre 2009

Un pas a la volte...

Dal sigûr o vês let ducj de notizie che e rivuarde la Arlef e la scuadre di balon dal Udin, che a àn firmât un acuardi par promovi la lenghe furlane (fracait chi par lei il comunicât). Prin pas, la consulence pe version par furlan dal sît www.udinese.it (te foto, gjavade fûr dal sît uficiâl dal Udin o podês viodi il president Franco Soldati cul president de Arlef, Lorenzo Zanon: compliments e grazie a ducj i doi e a la famee Pozzo par cheste firme).
Jo o soi content par tancj motîfs: prin di dut parcè che al è di timp che o speravi ta chest pas. Lu vevi za di tant sugjerît al president dal Udin Soldati e lu ringrazii par cheste sensibilitât. Cence veleitâts di paternitât de idee, o speri tal gno piçul di vê contribuît ancje jo cu lis mês informazions a cjapâ cheste decision.
Po dopo o soi content parcè che cumò l'Udin (scusait ma jo no rivi a clamâle Udinês, mi plâs di plui cussì, come che le ai clamade fin di piçul) al vedi cjapade la strade di grandis scuadris come il Barcelone (che e à il sît prin par catalan) e l'Atletic Bilbao (che lu à par basc).
Par chest, continuant i ringraziaments prin di dut o dîs grazie ai Fantats furlans, che al è di agnorums che a batin su chest argoment e Radio Onde Furlane che e à tacât a fâ dal an passât la trasmission di Enrico Turloni, il Balon al è di ducj.
E grazie ancje al Associazion dal Udinese Club (di chest an e à volût ancje la colaborazion cu La Patrie dal Friûl) e a Friuli nel mondo che di timp a puartin indevant il discors cui tifôs e i emigrâts. Cun di plui, vêso mai viodût il bandieron che al ven tirât sui distints e che al è stât realizât cul contribût de provincie di Udin? Cuant che lu ai viodût dal vêr l'an passât, o soi restât cence flât di trop content che o jeri!
Sierant o ai voie di ringraziâ ancje Massimo Lombardo de agjenzie Alan Norman che e je chê che e cure sedi il sît dal Udin che chel de Arlef, parcè che secont me un rûl lu à vût ancje lui.
Cuant che si lavore insiemit e la idee e je buine, prin o dopo i risultâts a rivin: Alè Udin!!!

11 novembre 2009

25 agns di Bibie par furlan

Vinars aes 11 la Provincie di Udin e ricuarde i 25 agns de presentazion de Bibie par furlan, te traduzion di pre Checo Placerean e pre Antoni Beline (te foto).
Lait a lei chi.

06 novembre 2009

Assemblee publiche a Farle

Joibe ai 12 di Novembar a Farle li dal centri sociâl a lis 20.30 il sindic e la zonte comunâl a sclariran la cuistion sui arlevaments zootecnics e la zone artesanâl che a rivuardin la frazion. Cualchi setemane indaûr ancje la minorance e veve convocât une assemblee par fevelâ di chest.

04 novembre 2009

La retoriche mi stufe

Ancje chest an al è stât celebrât l'aniversari dai 4 di Novembar.
E jo invezit o ai piât il gno stereo e mi soi scoltât dut il dì "Il Soldatin" di Giorgio Ferigo (fracait il link e scoltait cun atenzion).
Mi son vignudis iniment tantis contis di vecjos soldâts furlans che, massime des bandis di Gurize, vie pe prime vuere mondiâl si svantavin di no vê mai trat un colp: o sai di un che al contave adiriture "Trai a chei di là? Ma sêstu mat: no vevi migo voie di becâ gno cusin che al jere aruolât cun chei altris!"