Prime ti ignorin, dopo ti ridin, dopo ti combatin. Dopo tu tu vincis! (Gandhi)
31 maggio 2006
ŠTUDIJSKI CENTER NEDIŽA
Vuê, miercus 31, a Sant Pieri si presente il libri di Marco Stolfo "Lingue minoritarie e unità europea - La Carta di Strasburgo del 1981".
E je dal sigûr la ocasion par cognossi alc di plui su la nestre realtât di lenghe minoritarie.
30 maggio 2006
Furlan: par fevelâ di dut
29 maggio 2006
Elezions a Traversetolo
28 maggio 2006
Cul Barbe Cocul: Polente e Fric...o
Vuê o ai stât a Rocca Bernarda, parsore Iplis li che Barbe Cocul al veve il so chioscut dal Frico e di altris specialitât furlanis.
E po e jere ancje Maira...
27 maggio 2006
Cunvigne di Toponomastiche a Branc, ultimis zornadis
26 maggio 2006
Cjasesole: fieste dal sport, ma no dome
25 maggio 2006
Furlan, lenghe vive
Al è stât publicât e presentât tal salon dal consei de Provincie di Udin pardabon plen di int, l'ultin libri curât di William Cisilino: Friulano lingua viva. Come che al à dit il prof. Giovanni Frau che al à presentât la publicazion "Cheste e je scuasit une piçule enciclopedie che e fotografe e e conferme la vivarositât de nestre Marilenghe". Cui che al volès vê une copie (insegnants, operadôrs culturâi e jo lu consei ancje a ministraôrs locâi...) al pues telefonâ al 0432/279978 o mandâ une mail di richieste al Ufici pe lenghe furlane de Provincie.
24 maggio 2006
Maian colôr di Rose
Saveviso che trente agns indaûr, tal 1976 il Zîr di Italie, lu à vinçût un talian? A jerin i agns di Eddy Merckx (il canibal), ma in chel an lu à vinçût Felice Gimondi.
Achì la descrizion dal percors di doman.
23 maggio 2006
Fieste sportive sui prâts di Gardo
Si pues rivâ ancje cu lis tendis tancant di joibe dopomisdì.
Tant sport, ligrie, voie di divertîsi e... tante sunete (....sperìn...)!
Par informazions clamait Mirto Sodorman 347/9526761
22 maggio 2006
La Pro Majano e scree une mostre
21 maggio 2006
La Fieste dai Motârs
Achì al è dut il program.
Grazie Moreno e Carla, lis animis maianesis di cheste fieste!
Un "Mandi ilegâl" a ducj!
20 maggio 2006
Onde Mediterranee a Gurize
A Gurize e je proviodude pe setemane che e ven (26 e 27 di Mai) une biele iniziative che e met a confront la culture, la musiche, lis lenghis di Friûl, Corsiche e Catalogne. Un biel progjet interculturâl e un program interessant che si pues viodi te pagjine web di Onde Mediterranee.
19 maggio 2006
Toponomastiche locâl a Branc
Dai 19 ai 28 di mai a Branc di Tavagnà si fevelarà di toponomastiche locâl, archeologjie e liendis: Par savê alc di plui, continue a lei achì...
Tes zornadis a intervignaran une vore di esperts (te foto il Sindic di Tavagnà e la dot.e Sabrina Sguazzero), ve chi il program de cunvigne
18 maggio 2006
Il Guvier Prodi
Berlusconi al à passadis lis consegnis a Prodi che al è deventât Premier. Intant che a firmavin cjartis, di fûr a vevin i lôr cjanuts che a fasevin cognossince (te foto).
Ce us semeial il gnûf Guvier?
Jo no soi par nuie content... Ma cualchidun, che si clame Ricky e al fâs cafè, no nus vevial dite che il ministri furlan al jere garantît?...
17 maggio 2006
Sabide ai 20: Biel conciert in Mont a Buie!
Il cuel dal Fum: la letare sul gjornâl
Secont me nol à ducj i tuarts a lamentâsi, ma no mi plâs la polemiche che e je stade impiade: mi par esagjerade. Ciert al è un intervent che al è stât fuart, ma al coventâve fat un percors che al permetès di lâ sù sul cuel ancje in maniere plui dolce. Dopo, jo no soi un tecnic e duncje no sai in ce maniere che a son stât fats i lavôrs... ciert al è che, par judicâ, si varà di viodi cuant che a saran finîts e no vê il preconcet che dut al è mâl.
Pal probleme des plantis (te foto une gjinestre, cuntun clic parsore de foto e devente grande), se al è stât fat un dam o fâs une propueste: stant che si varan di meti jù gnovis plantis o disarès che e sarès une robe di tignî in considerazion di fâ une sorte di zardin botanic cun plantis locâls, salacor fasint un progjet cuntun tecnic botanic, che nus dîsi cemût fâ ancje un percors che al vedi une valence didatiche pes scuelis che a son li dongje. Duncje no fâ une plantumanzion di vivâr, ma creâ une sorte di zardin didatic cun plantis dal puest e che salacor a vedin ancje la funzion di tignî la tiere par che nol slachi jù dut a bas (che tra l'altri, o pensi che al sedi za stât tignût cont tal progjet...). Ce us semeie cheste idee?
ps: par viodi altris opinions, lait achì
16 maggio 2006
Vinars al è Consei Comunâl
O ai voie di marcâ doi ponts al ordin dal dì: la formazions des comissions consiliâr e la modifiche de Comunitât Colinâr, che daûr de riforme regjonâl e sarà trasformade in ASTER.
Tornant aes comissions, ancje daûr di ce che mi àn domandât, jo o sarai President de Comission Culture, de Comission Teritori e Ambient e component de Comission Paritetiche pai Rapuarts cui Comuns di Traversetolo e San Zenone.
Chest al è ce che si proponarà.
15 maggio 2006
Ce balon cun chel balon!
La Juve e je campion di Italie... Ce braure!
Lait a lei ancje cheste:robis di no crodi...
Par television o ai ancje sintude une declarazion dal President dal Bologne ae trasmission di Simona Ventura, li che al incusave i responsabii dal scandul di vê ruvinât une des pocjis robis che a tignivin dongje i talians: Il Balon e ancje la nazionâl.
Al à parfin butât li la pussibilitât di no mandâ la Nazionâl ai Mondiâi di Gjermanie: une soluzion che la FIGC e varès di pensâ, par no fâsi ridi di dut il mont. Mandìn la Nazionâl Primevere, pluitost!
14 maggio 2006
Fieste di dutis lis Mamis!
13 maggio 2006
♪♪♪ Trentetre ♪♪♪ Trentetre ♪♪♪ papapapa ♪♪♪
Dut al è pront par fâ fieste.
Salacor, se cualchidun al va, nus contarà alc ancje a noaltris che o restìn a cjase.
12 maggio 2006
Serade in Cjargne
11 maggio 2006
Il ricuart dal Taramot a Maian
Se lis robis no son ladis dutis ben si à di vê la onestât di dîlu.
Cualchi problemut al è stât e si lu à viodût: di chest mi scusi e o ringrazii ducj i volontaris che, fasint ancje plui di ce che e varessin dovût, a àn pardabon lavorât tant par cheste ricorence.
In efiets, pal avignî, mi auguri ancje jo che ciertis robis e magagnutis no si ripetin, ancje par rispiet dai ospits, di chei che (di bant e cence domandâ nuie!) ti dan une man te organizazion e di dut ce che Maian al à vût di bande de gjenerositât di tante buine int.
Prin di dut: plui comunicazion par fâ partecipâ la int.
O aprofiti par tornâ a dî "Grazie" a dutis lis personis di cûr che a àn fat risurî il Friûl e Maian!
10 maggio 2006
Un salût ai miei arlêfs
O aprofiti par scrivius un biel pinsîr che un siorut di Canosa di Puglia, che al vignive a lezion, al scrit tal so teme, brâf Antonio!:
Co mi jevi la matine, o ciali ator la mont e il plan:
une vôs dal cûr mi dîs "Sta content tu sês furlan!"
09 maggio 2006
Librut pai fruts (ma ancje pai grancj)
Trê peraulis: Burlaç, Nêf, Vierte. Ma no dome. E cussì vie pai proverbiâi lavôrs di Primevere, metint ordin ancje in librarie, al pues vignî fûr di cjatâ cualchi publicazion che si crodeve dismenteade.
La associazion culturâl “El Tomât” di Buie e je di tancj agns in ca impegnade te promozion de lenghe furlane e di cualchi an ancje pai fruts cuntun progjet editoriâl indreçât propit ai plui piçui.
In suplement al periodic che al puarte il non de Associazion, a son stâts distribuîts trê libruts ilustrâts, nassûts des mans e de fantasie di Laura Nicoloso e Elisabetta Ursella di Buie.
La mestre Nicoloso e insegne tes scuelis di Bordan, li che e met adun la passion pe lenghe furlane intun confront cun plui lenghis.
Elisabetta invecit e disegne. Dopo vêlu fat par cualchi an ator pe Europe, e je tornade in Friûl e te sô Buie ancje par dâ lûs a di cheste iniziative editoriâl.
E duncje cul test di une e i colôrs di chê altre e je nassude une golaine pe infanzie che no je ni flabe, ni conte, ma peraule piturade.
Come che si lei ancje te presentazion de professore Silvana Schiavi Fachin, “i suns, lis inmagjinis, di frut, ti jentrin dentri, ti restin tal çurviel e no tu lis dismenteis”.
Cussì, tes aventuris di Frutin, il protagonist di chescj incjants disegnâts, Laura e Elisabetta a menin par man il piçul letôr (e parcè no ancje i plui grancj), par tornâ a discuvierzi une realtât che te presse dai timps di vuê e cor il risi di pierdisi vie.
Si sint la poesie de maravee che te semplicitât de realtât e pant la grandece dal creât e la bielece de novitât scuvierte dai fruts.
Burlaç, Nêf e Vierte, al è facil intuîlu, a fevelin di stagjons diviersis, ma che tal stes timps a son compagnis: compagnis tai voi dai plui piçui, te lôr curiositât, tal cjalâ chel particolâr plui picinin che al fâs speciâl ancje “il cjanut tal so cusso” intant che “si tapone i voi cu la code”; o pûr “il moscardin” che “al duar te buse de glove grande dal rôl dai pravìs”; o inmò “Frutin” che “si inçopede tun farcadiç, tes manutis un maçut di violis”.
Si disvilupin cussì lis zornadis di Frutin, il piçul protagonist che, compagnât des besteutis, dai profums, dai colôrs e dai suns di une nature di scuvierzi dì par dì, si confronte cui particolârs par costruî la sô memorie te inocence de curiositât dai agns plui verts.
E pâr scuasit di strani intune ete fate di tecnologjie, cheste maniere di contâ cun semplicitât, cun timps che a semeavin dismenteâts la vite, la nature e lis stagjons.
Piçui cuadris par stiçâ chê curiositât, li che “il suns de lenghe si mude in sens e il sens in emozion e che e fâs gjoldi la voie di cognossi prime di deventâ cognossince”.
Frutin al vîf intun mont che forsit si sin dismenteâts di preseâ e lu fâs par ducj i fruts che come lui a tornaran a viodi e a sintî un furlan sclet, cjalt e incjantadôr midiant des peraulis di Laura e i disens di Elisabetta.
E la lenghe furlane e torne a jessi mari.
08 maggio 2006
Pre Bepo Marchet: 23_07_1902 - 08_05_1966
07 maggio 2006
Une novitât a Montecitorio
Lait a viodi il BLOG DI RENZO TONDO
te foto, Renzo Tondo cu la nestre mitiche Renute!
Un simbul de ricostruzion: Il Domo di Vençon
Inmò grazie a dute la int di cûr che e à regalât ae mê gjenerazion un Friûl che al è nomenât par dut il mont come un model e mi fâs sintî braurôs di jessi furlan. Un pinsîr lu dedichi par ducj i Sindics di chê ricostruzion che e àn dimostrât che cu la volontât si rive a fâ dut: ancje a fâ tornâ a nassi une Regjon.
Un "Mandi" ancje ae siore Luciana Bonatti Mora, che in chês gnots e à lavorât cence polse intun dai plui dificii compits: vê cure par ducj i 131 muarts di Maian e ricognossiju par podê informâ lis fameis che a vevin pierdût i lôr parincj.
06 maggio 2006
Maian: teatri di esportazion
Richter al è un spetacul che al cjape dentri ancje doi atôrs de compagnie teatrâl di Maian: Ivan Zucchiatti e Mauro Vignuda.
Chest spetacul - si lei tal articul - al nas dal progjet di CollinaEcultura, il coodernament culturâl de Colinâr: in sene doman ai 7 di Mai aes 20.30 tal auditorium des scuelis di Dignan.
O soi content che il progjet, che al viôt l'intervent di Paolo Patui tant che consulent e coordenadôr, al vedi tignût cont de propueste che o vevi fat inmò in chê volte: dedicâ un laboratori teatrâl par fâ un test par ricuardâ il Taramot.
Tra i altris temis al è Zelig par furlan, cul intervent di Claudio Moretti. Ma cheste e je une altre storie che o contarìn plui indevant...
Friûl resurît: 1976-2006
Mi plâs cheste poesie dal gno amì Roberto Ongaro:
RICUARDE FURLAN
Lis cjasis sdrumadis a nulivin di muart,
ferîts di ogni bande, berghei, polvaron,
la int disperade e sgjerfave tra i claps,
scunide, avilide, cun disperazion.
Parsot e rugnave, feride, la tiere,
scjassant il Brancot ogni cualchi minût,
maseriis e sanc a passavin pes stradis,
il mont al diseve "Il Friûl al è pierdût!"
No vevin fats conts cu la antighe Gjernazie
di int di fature, usade al sudôr,
usade a lis vueris, a lis invasions,
che cence vaî e sopuarte il dolôr.
Tornâts di ogni dontri a la tiere dai vons,
un clap dongje l'altri, sudant ogni dì,
i fîs di chê tiere cetant sfortunade,
il vieri Friûl a àn fat resurî.
05 maggio 2006
No Passport (n)eurodram shakespearian a Tarcint
04 maggio 2006
Mostre di Franco Maschio a Colorêt
03 maggio 2006
Mulin Cocconi a Ospedalêt di Glemone
02 maggio 2006
Adriano Piuzzi Assessôr: COMPLIMENTS!
Tancj compliments!
No sai parcè ma cheste robe mi à fat plasê dopli: il prin motîf parcè che e ven premiade une persone (za premiade dal eletorât) che cuant che e cjape un impegn, no mole fin che no à mantignût lis promessis (in politiche a 'ndi fossin come lui, invezit di predicjâ e vonde...); il secont motîf al è che a plui di cualchidun i è vignût il mâl di stomi pe bile.
Ma no stin a preocupâsi: come al solit in tancj a saran a montâ sù sul cjar dal vincidôr! Dopo dut, ancje Maian al è in Italie...
1976-2006: 30 agns dal Orcolat
O aprofit ancje par saludâ un gno amì che nol è plui, ma che o ai vût mût di cognossi dopo tancj agns che al jere rivât pe prime volte di Traversetolo a Maian propit in chei agns. Al tornave simpri ogni an. E a Maian al sarès tornât ancje cheste volte, se masse adore il destin no lu ves puartât vie lui.
Mandi Armando, no tu jeris Furlan, ma tu âs volût ben al Friûl e ai Furlans, insegnantnus tant. Grazie
(ps: altris fotografiis a son su www.natisone.it che o ringrazii)
Societât Operarie
01 maggio 2006
Mandi Elio Bartolini
E il Friûl cumò al è plui puar.
Subliminâl jo
dopo tant
e ce abîs spalanchino
daur chist rompi e crevâ.
Panolis j si disevin di frus
masanadis di chêi di là su,
e pore nô no ‘n vevin pi.
Pore ‘n vin ué che j vivin cloteant
tal grisul vultissâts cuintre un cîl neri
gualivo
spetant alc come un lamp
spetant alc come un ton
in ta la nestre misure colmâde.
A quali altezze mai lampeggia per rompere il tuono / dopo tanto / quali abissi si spalancano / dietro questo rombo e spezzare. // Pannocchie dicevano da bambini / macinate da quelli di lassù, / e paura noi non ne avevamo più. // Paura abbiamo oggi che viviamo zoppicando / avvolti in un brivido contro un cielo nero / compatto / aspettando qualcosa come un lampo / aspettando qualcosa come un tuono / nella nostra misura consumata.